יש פיל בחדר


3

תגובות


בשנים האחרונות אפשר למצוא יותר ויותר פרויקטים סטודנטיאלים באתרי עיצוב ברשת (דוגמת דיזיינבום). הסיבה לכך פשוטה: אלו אתרים שמחפשים כל הזמן את הדבר הבא, שעומד מאחוריו רעיון מגניב, והכי חשוב – שיצטלם יפה. פחות שכיח למצוא שני פרויקטים מאותו בית יוצר, בסמיכות זמנים קרובה. זה המקרה של עידן נויברג וגל בולקא, ששני פרויקטים שיצרו בסמסטר הקודם במסגרת הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל, כבשו את הרשת: האחד, אטבים סולריים שמאירים את הכביסה באור אחר; השני, יש פיל בחדר, פריט ש״מתעלק״ על שקע חשמלי ומעניק תשומת לב לאוביקט שבדרך כלל נלקח כמובן מאליו.

ele1 ele7

נויברג יליד 83׳, נולד וגדל בהרצליה. בולקא הוא יליד 86׳, בן מושב שדה יעקב שבצפון. החיבור בין השניים נוצר לאחר שצוותו לעבוד ביחד באחד התרגילים בשנה א׳. ״מהר מאד הבנו שנכון וכדאי לעבוד ביחד: העבודה המשותפת גורמת לשיח תמידי על הפרויקט ומקדמת אותך תמיד לכיוון טוב יותר. בנוסף, היה לנו חיבור טוב בנושא כלי העיצוב שכל אחד מביא איתו ובנקודות המבט השונות.

״כך, לאורך הלימודים הזדמן לנו לעבוד יחד פעמים רבות ותמיד הרגשנו שמדובר בפינג-פונג נכון שמייצר איזון. בשנה שעברה העברנו שנינו סמסטר בחילופי סטודנטים: עידן במילאנו וגל בברלין. אלו ערים מאוד שונות בכל הנוגע לתפישת העיצוב שלהן – ברלין האלטרנטיבית שרוויה באמנות רחוב עם פוקוס גדול מאוד על תרבות שוליים, מול מילאנו שמקיימת סצנת עיצוב יותר מעונבת, יותר מושפעת ממגמות אופנתיות״.

שני הפרויקטים נוצרו בסמסטר הראשון של השנה במסגרת קורס שהעביר עודד פרידלנד ממונקי ביזנס. כיום השניים נמצאים בשנה אחרונה ללימודים, בדרך לפרויקט הגמר המיוחל. ״הרעיון מאחורי האטבים הסולאריים היה לשים דגש על עקרונות שיתופיים כמו חכמת המונים – כל אחד תורם את חלקו והריבוי מייצר נראות מעניינת שתורמת לכל הרחוב. מהרגע שהפרויקט פורסם האטבים הפכו ללהיט ויראלי ברשת וצברו אהדה גדולה. בשלב זה אנחנו עובדים בשיתוף עם חברה מקומית לייצור המוני שלהם. ׳יש פיל בחדר׳ הוא מוצר שאנחנו מייצרים בסדרות קטנות ורוצים להפיץ בקרב השוק המקומי״.

lightly-2

בתגובות שקיבלו השניים על הפרויקטים חזרו כמה תגובות: שהפיל הוא רעיון לא טוב כי זה ימשוך ילדים להתעסק עם חשמל וזה מסוכן, ועל האטבים היו את אלו שתהו בשביל מה זה טוב חוץ מגימיק? השניים לא מתרגשים ואומרים ש״אנחנו מאמינים גדולים בקונטקסט. במהלך הלימודים, כסטודנטים בבצלאל, התעסקנו המון עם עיצוב קונספטואלי-אקדמי, וככלל תמיד ניסינו לשים דגש על ההקשר שבו התבקשנו לפעול ולייצר עבורו תשובה עיצובית לא שיפוטית. בין אם מדובר בעיצוב קונספטואלי ׳גבוה׳ שמדבר על ערכים מחקריים וניסיוניים יותר, כאלה שיחשבו לגלרייאנים יותר, ובין אם ההקשר הוא יותר מסחרי ותקשורתי, יותר נגיש.

״אפשר לקרוא למוצרים האלה גימיק, ואולי אפילו נכון לעשות זאת, אבל מאוד חשוב לכבד גם אותם ולייצר גם בעבורם מענה עיצובי. במיוחד בתחום כמו עיצוב תעשייתי, שבמהותו מנהל דיאלוג הדוק עם העולם המסחרי, יש חשיבות לדרוש מעצמך כמעצב לייצר גם עיצוב מתקשר, עיצוב שאינו ממוקם במגדל השן האקדמי. היקף המכירות של ׳יש פיל בחדר׳ רק אימתו זאת״.

לבסוף אומרים השניים, ״אנחנו מקפידים על הבלאנס הזה, שבין האקדמי למסחרי, בין הנרטיבי למופשט. אנחנו מנסים להתמודד עם שני הצדדים של הסקאלות האלו ולטפח אותם במקביל, כל פעם במוצרים אחרים לפי ההקשר הראוי להם. ענף המוצרים שמתעלקים על סביבת החשמל הוא רחב למדי. אחת המגיבות באקסנט ציינה שהיא לא רואה הבדל בין מנורת לילה של ׳פו הדב׳ שמתחברת ישירות לשקע לבין הפיל, וכך גם עוד מוצרים רבים וטובים שמעלים על נס את האזור הגנרי הזה בבית לטובת רעיון קונקרטי ומרענן כזה או אחר״.

לקריאה נוספת
 ele4

  1. רונן

    שני מוצרים מטופשים לחלוטין אבל שיהיה בהצלחה.

    1. אמה

      בעייני המילה שבחרת "מטופש" מעידה על תופעה חברתית שמעמידה ומקדשת את העולם שדורש גדול ומבריק. זה לא מפתיע אך עדיין מצער שישנה תפיסה שכזו. העבודות הן נגיעות של יופי בעולם בקו מחשבה אחר חדש וחי בתוך העולם. אלו עבודות שגם אנשים שחיים בתוך מערבולת סטודנטיאלית כלכלית יוכלו לרכוש .
      עבודות נהדרות!

  2. גיא

    יפה הדיבור על הקונטקסט. מוצרים ראויים. מסחרית -חשיבה מאוד בוגרת ויפה

Comments are closed.