זו לא תמיד השאלה של מה התוכן, כמו העובדה שיש שינוי בתוכן


1

תגובות


תגיות: 
Ro&Co,
רועי לוטן

אחד הפוסטים הראשונים שפרסמתי בפורטפוליו, לפני כמעט עשור, עסק בלוגואים שאין להם צבע אחד ושהצבעוניות שלהם משתנה. כמעצב גרפי, האתגר של לוגו תמיד עניין אותי במיוחד, ומאז עסקתי לא מעט בתחום, אם זה פוסט שעסק בלוגואים מורכבים, פוסט שעסק בספר על לוגואים, ועוד ועוד. בחודש שעבר תפס את העין שלי המיתוג החדש של חברת Perion, שבבסיסה לוגו שהאות הראשונה שלו – P – מורכבת תמיד מהספרה ״1״ ומאלמנט משתנה הצבעוניות ובחומריות שלו.

על תהליך המיתוג היה אחראי רועי לוטן מ-Ro&Co, וחשבתי שזו הזדמנות טובה לשמוע ממנו על התהליך, מה היה הבריף, מה היתרונות של מיתוג מהסוג הזה, ועד כמה חשוב הלוגו היום בעידן הדיגיטלי של ריבוי המסרים. אבל לפני שנתחיל, כמה דוגמאות:

 

roandco_Perion_9 roandco_Perion_10

Yuval:

הי רועי!

Roee:

היי בייפאר! סוף סוף אנחנו נפגשים פנים אל פנים

Yuval:

לא יודע אם הייתי קורא לזה פנים אל פנים אבל זה הכי קרוב שיש לזה בעידן הדיגיטלי…

Roee:

מה אצלך? איך היה שבוע האיור?

Yuval:

שבוע האיור היה מעולה! קצת מוזר שזה נגמר, מה עושים עכשיו?…

Roee:

אני איתך, באנטי קליימקס

Yuval:

כן… הנה אנחנו כאן. תגיד כמה מילים על עצמך, איפה למדת, מה עשית מאז, מה עושה היום?

Roee:

סיימתי בבצלאל ב-2008. עבדתי אצל דוד חליבה שנה וחצי אחרי הלימודים. אחרי שנה וחצי אצלו זכיתי במכרז לניהול הקריאייטיב של נמל תל אביב, זה היה הכרטיס שלי החוצה לפתוח סטודיו. עשיתי בעיקר אינטראקטיב, כתבתי קוד, הימרתי על הסוס הלא נכון ועבדתי בפלאש

Yuval:

זה באמת הימור כושל, בדיעבד…

Roee:

מאז התפתחתי קצת לרוחב, היה לי משרד עם שותף מתחום ההוצאה לאור ושלוש מעצבות מעולות. עבדנו על לקוחות בינוניים-גדולים, חלק בארץ וחלק בחוץ. אחרי שנתיים וחצי של פעילות סגרתי את הסטודיו כי קצת הפכתי בירוקרט והתעסקתי פחות בקריאייטיב, והקמתי את Ro&Co, שזה סטודיו קואופרטיבי שעובד בצוות פרוייקטלי ולא במוד בוס-מעצב-תעשה-את-זה-למה-איחרת-בשעה. הפורמט הזה עובד לי ולרוב הלקוחות מעולה כי הוא נקי משומן, זה יותר מתאים לאופי העבודה ולפרוייקטים שאני לוקח

Yuval:

מה זה אומר בדיוק? סטודיו קואופרטיבי שעובד בצוות פרוייקטלי?

Roee:

זה אומר שלא כל מעצב טוב לכל הפרוייקטים ולדעתי הדרךה נכונה יותר היא לדעת לבנות את הצוות לפי הפרוייקט ולא לקבל פרוייקט ולהפיל אותו על מי שפנוי

Yuval:

אבל יש מנהל לסטודיו. נכון? ויש מספר מוגבל של שכירים? או שכל פרויקט מורכב אחרת?

Roee:

אין מספר מוגבל לכלום. אני עובד עם כמה מעצבים ולא כזה משנה איפה הם יושבים. הצוות שעבד על הפרוייקט של פריון כלל מעצב ישראלי שגר בסין, מעצבת ביפו ומעצב נוסף בתל אביב. הכל עבד חמאה. לכל פרוייקט יש דרישות אחרות, ולכן צריך צוות אחר. סה״כ לפרוייקט הזה, שאני עוד מעט אשמח לספר לך עליו, עבדו 12 איש מצד הקריאייטיב

Yuval:

אז בוא נדבר באמת על הפרויקט. מה אתה יכול לספר על Perion? מה עושה החברה, מה היה לה קודם ומה התבקשת לעשות?

roandco_Perion_17

roandco_Perion_19

Roee:

פריון עברו שינויי משמעותי בינואר כשהתמזגו עם חברה נוספת מהתחום. עד אז הם היום חברה לפיתוח תוכנה, B2C, ואחרי המיזוג הם הפכו לחברה שצריכה לדבר B2B, לדעת להכיל תתי חברות ולדעת לקבל עוד חברות, כחברה שמתכוונת להמשיך לצמוח ולהתרחב בעתיד הקרוב.

הנכסים המותגיים שלהם לפני היו לוגו וצבע. הבריף שלנו שהגיע מהלקוח הגדיר את העבודה כמו שהיא. הבריף הלא כתוב שאנחנו ניסחנו לעצמנו היה להתחיל להתייחס לפריון כחברה שמובילה את התחום. היו לה את המספרים לזה ואת הגב להוכיח את זה, אבל הם עדיין נראו כמו בית תוכנה.

Yuval:

רגע, אני עדין לא מבין מה עושה החברה

Roee:

פריון מלווה מפתחי אפליקציות בכל שלבי החיים שלהם, החל מיצירת טראפיק והורדות דרך מוניטיזציה של המשתמשים (איך לייצר כסף ממשתמשים) וכלים לאופטימיזציה למפתחים. אני מאוד יכול להתחבר להצעה שלהם: אני הייתי חלק מקבוצה מדהימה של יזמים עם רעיון מעולה (באמת) לפני שנתיים, קיבלנו השקעה ראשונה ופיתחנו את הרעיון, העלנו אתר, קיבלנו חשיפה וכולם חיבבו אותנו למשך כמה דקות וזהו. לא ידענו למנף את הרעיון לעסק. זה מה שפריון עושה.

Yuval:

וואלה. אז בוא נחזור למה התבקשת לעשות

Roee:

מיתוג מחדש.

ההצעה ללקוחות שלהם השתנתה וכתוצאה מכך האריזה והמבנה היו צריכים להשתנות. האסטרטגיה החליטה על מותג מונוליטי עם יכולת לשמר נכסים כמו שמות או ערכים של חברות שיחברו תחתיה בהמשך. כלומר, מיתוג שיידע להגיב לתוכניות העסקיות של החברה ועדיין להיות מעניין בזירה שלו, וכאן מתחיל האתגר והסיפור: פריון היא חברת נאסדק שמוערכת ב-800 מיליון דולר. מצד אחד היא מאוד מעניינת את המשקיעים ומצד שני היא צריכה לפנות למפתחי אפליקציות. זה יוצר בי-פולאריות ומתח מעניין שאיפשר לנו לעבוד איתו ולייצג אותו במותג.

ואחרי מיליארד וחצי סקיצות הגענו למקום נח שהצליח לתת לשניהם לחיות ביחד בצורה הרמונית.

Yuval:

זו חברה ישראלית, אם אני מבין נכון

Roee:

עיקר החברה בישראל, חלק נוסף יושב בסן פרנסיסקו וחלק בסיאטל.

Yuval:

אז מה המקום שאליו הגעתם בסוף?

Roee:

הצגתי להם בהתחלה שלושה כיוונים. שני לוגואים וקטורים (טובים אבל שמרניים), ותדמית דינמית כאופציה שלישית. הם הלכו על האופציה הלא שמרנית. אני מאוד מעריך אותם על הבחירה הזאת ואני חושב שזו הבחירה הקשה יותר אבל גם הנכונה יותר.

 אני לא אשכח שני יזמים מאוד מצליחים שהיו לקוחות שלי ב-2010, יוצאי טאסק או משהו כמו מקינזי הישראלי. הם ידעו להגיד דבר אחד: The cutting edge is the bleeding edge. ואז באים פריון והולכים על האופציה המאתגרת, המעניינת, המאפשרת.

שמע, זה היה מרגש לצאת משם ולראות תאגיד נרתם למשימה כזו, משימה שלרוב היא ההיפך הגמור מכל מה שאתה יכול לחשוב על תאגידים. יצרנו להם תדמית דינמית: בנינו להם סמל שמייצג את האות P אבל הוא מורכב מהספרה 1 ומאיזור דינמי משתנה שמתאר עולם תוכן אינסופי. הם מאוד התחברו לזה כי זה ביטא את הרגש והשכל בצורה טובה, מצד אחד זה פנה למשקיעים כשהמסר היה ההישגים ברמת החברה ומצד שני למפתחים עם מסר של גמישות, יצירתיות ותנועה. יצרנו בסה״כ כ-40 לוגואים. מתוכם סיננו את ה-15-20 הכי מוצלחים ואיתם כרגע אנחנו עובדים על ההטמעה.

Yuval:

מה זאת אומרת תאגיד שנרתם למשימה כזו?

Roee:

להירתם משמע לאתגר את כל המערכת. הם כתבו קוד ששולח בכל שיחה לוגו שונה בחתימת מייל, כל שומרי המסך של 600 העובדים שלהם מציגים לוגו שונה בכל מסך. כל צי הרכבים שלהם מקבל לוגואים שונים. זה מצריך פי כמה עבודה מאשר להגיד הנה הלוגו, שלח לי אותו עם ובלי רקע. זו חברה שחיה את החדשנות ולא סתם כותבת Innovation בכל כותרת. זה מאוד מוערך בעיניי.

roandco_Perion_11 roandco_Perion_12

Yuval:

מה אתה יכול להגיד על הלוגואים ששרדו את התהליך? מה מאפיין אותם מבחינה צבעונית? צורנית? מה עבד ומה לא? כי לכאורה כל דבר היה יכול להיות שם

Roee:

זו לא תמיד השאלה של מה התוכן כמו העובדה שיש שינוי בתוכן. זה נכון שכל דבר יכל להיות שם ובאמת כל דבר הולך להיכנס לשם, עולמות התוכן של האות הם נגזרות של טכנולוגיה, אמנות, חשיבה יצירתית, מרקמים, אובייקטים במתח, אובייקטים חסרי מתח. הכל. כל מה שמרכיב את היום שלנו.

ובהמשך לזה בא לי מיד להסתייג או להרחיב ולומר שמותג הוא לא לוגו ושאני בטח שלא המצאתי את התדמית הדינמית. המקרה שכולם זוכרים זה MTV שכל לוגו שלהם היה מורכב מעולמות תוכן משתנים וזה עבד מעולה, והפרוייקט הכי ידוע של תדמית דינמית זה המיתוג של עיריית מלבורן שעשו Landor ב-2009. זה מצטלם מעולה, עפים על התדמית הזו בבלוגים כי זה המיצוי של כל היופי שיכול להיות וזה. אבל אז אתה נכנס לאתר של העירייה, ומקבל חווית שיעמום המוות, וכל התקשורת שלהם משעממת בדיוק כמו כל עירייה שאתה יכול לדמיין

Yuval:

אז מה באמת שונה הפעם? הגודל של החברה? העולם שממנו היא באה?

Roee:

הפעם מה ששונה הוא שהחברה חיה את המותג. הוא נבע ממנה. ומה שעוד עובד אחרת זה המדיה שבה המותג חי

Yuval:

אני חייב לשאול עד כמה זה משנה, לוגו מגניב כזה או אחר. ונכון שמיתוג זה לא רק לוגו. ונכון שהתשובה צפויה כי זו הפרנסה שלך. ובכל זאת

Roee:

טוב אתה מבטל עכשיו קיום שלם של חלק גדול מהאוכלוסיה, זה לא הוגן 🙂

אבל אם תתעקש על תשובה אז התשובה שלי תהיה שאם למותג טוב יש מיינדסט ייחודי, זה לא באמת משנה איזה לוגו יהיה לו. בזה אני מסכים איתך. דוגמה? יש לי: יש איזו סברה רוווחת בקרב מעצבים שקומיקס סאנס זה הגיהנום הטיפוגרפי, מקור כל הרשע והסבל בעולם. הפונט, כלומר, Comics Sans. ויש חנות בגדים בלונדון שאני מאוד מחבב, שהלוגו שלהם הוא דווקא בקומיקס סאנס ולדעתי זה לוגו מושלם בדיוק מהסיבה שזה הפונט הכעור בהיסטוריה.

Yuval:

טוב זה כבר סטיות של מעצבים

Roee:

לא חסרות כאלו. ולגבי למה לעשות מגניב: לא יודע. אני לא מגניב, אולי צריך לשאול אצל הקולים…

Yuval:

אל תגיד ככה… משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Roee:

בטח. הפרוייקט הבא.

Yuval:

שהוא?

Roee:

אני עובד עכשיו על הגרסה הבאה של הממשק משתמש של Yes ביחד עם הצוות שלהם. כשיעלה אשמח להיפגש שוב לספר לך איזה אתגרים יש בעיצוב למכשיר עם יכולות טכניות סגורות וניווט במקשי חיצים.

Yuval:

מעולה! בתור לקוח ותיק שלהם אשמח לשמוע

 

תגיות: 
Ro&Co, 
רועי לוטן