אחרי שהתרגשתי כל כך מעצם המחשבה לאייר ליריד ספרים, התחלתי לעבוד


0

תגובות


״אני חושב שלמאיירים יש חיבור חזק – שלא לומר רומן – עם טקסטים. חיבור חזק מזה קיים רק אצל הכותבים עצמם. אז אחרי שהתרגשתי כל כך מעצם המחשבה לאייר ליריד ספרים, התחלתי לעבוד…״. כך, בפשטות, מתאר איתן אלוא את תחילת העבודה על האיורים שהכין ליריד הספרים הבינלאומי, שיתקיים בשבוע הבא בירושלים. אלוא – שפרויקט הגמר הנפלא שלו במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל היה אחד הבולטים בשנה שעברה (בתחום האיור ובכלל), וכבר הספיק להיות מוצג גם בשבוע העיצוב של טוקיו – התבקש על ידי סטודיו גרוטסקה (שעיצבו את תדמית הפסטיבל) להכין איורים לחמישה ז׳אנרים ספרותיים: סיפורת, שירה, ילדים ונוער, עיון ובישול וקולינריה.

האיורים היו צריכים מצד אחד להשתלב יחד עם לוגו היריד, כשהם מהווים איור אחד גדול, ומצד שני כל איור היה אמור לעבוד גם בנפרד. הערכים שהוא התבקש להביא לידי ביטוי באיור היו ערכים כמו התרחשות ססגונית ומלאת חיים, מגוון ועושר, ״ספרותיות״ (העולם החומרי של הספר, דף, נייר, דפדוף וכו׳), חווית קריאה, דמיון ועוד. התוצאה היא (באופן לא מפתיע) אחת התדמיות המקסימות שנראו פה בזמן האחרון.

eel8

״אפשר לומר שאחזה בי התרגשות תוך כדי עשיית הפרויקט״, הוא מספר. ״ההתעסקות הזו הציפה בי מחדש סיפורים ושירים שקראתי ולמדתי, והעובדה שהיריד מתקיים בירושלים שאני כל כך אוהב, הפכה את הפרויקט למאוד אישי. העיצוב הגרפי המשובח שהכין סטודיו גרוטסקה (איתם טובול וחברים) היה נתון, כמו גם הפלטה המצומצמת של שלושה צבעים שיכולתי להרחיב.

״העבודה על הפרויקט התנהלה כמו פינג פונג מהנה ומחכים ביני לבין איתם: אני שולח סקיצה, איתם מגיב, וממשיכים. איתם ביקש שאשמר את הקו החופשי והקלילות שקיימים בפרויקט הגמר שלי, אבל כמובן ששני הפרויקטים שונים בתכלית. בעוד שבפרויקט הגמר איירתי טקסט נשכח שמצאתי במרתפי הספריה הלאומית, כאן התבקשתי לתת ייצוג מאויר למושגים שהם נחלת הכלל, ועם זאת אישיים. ספר הוא עניין סובייקטיבי במובן שכל אחד חווה אותו אחרת, והחוויה הזו חזקה ומעל כל הגדרה. הבריף, אפשר לומר, ביקש ממני להגדיר איורית את הז׳אנרים, ומהבחינה הזו זה היה מחייב ומאתגר: לך תאייר ׳שירה׳. בהצלחה…״.

eel7 eel4 eel1a

הדבר הראשון שעשה אלוא היה לקרוא ולעמוד על ההבדלים בין הז׳אנרים ומה כל ז׳אנר כולל בתוכו, ולחשוב איך לתמצת את מה שהבין לערכים ויזואליים המשלבים בתוכם הומור ודימיון. רק לאחר מכן הוא ניסה לייצר כתם אחד כללי מול הלוגו, ומתוכו יצא לאיורים הקטנים יותר (חמשת הז'אנרים).

״לכל ז׳אנר התאמתי סצינה שמעבירה את המהות שלו בתוספת החוויה כמו שאני רואה אותה. לדוגמה, באיור ל׳עיון׳ היה חשוב להעביר ריבוי של ספרים וכן את התחושה שהספרים הם כל עולמו של החוקר. ב׳קולינריה ובישול׳ רציתי שחווית הבישול תעבור בצורה של הנאה, התנסות ולכלוך. בשלב הבא יצרתי חיבורים ויזואליים ותוכניים בנקודות המפגש של איורי הז׳אנר השונים. חדי העין יכולים להבחין באש הדרקון שתיכף תחמם את התבשיל״.

eelposter eelposter7

בעבודה על הפרטים הקטנים פיזר אלוא מחוות קטנות לספרים שהוא אוהב. לדוגמה, איור של הנסיך הקטן ואיזכור לעטיפה הישראלית של התפסן בשדה השיפון. ״בנוסף שילבתי זיכרונות ילדות: הדובי שנאחז בדרקון הוא הדובי שהיה שלי בילדותי ועבר לאחיינים שלי. הסיר הפרחוני של הבשלן הוא זיכרון מעורפל לסיר אמייל ישן של אמי מהסט כלים של פסח. הדמות עם הזקן הלבן היא מחווה לספרן שהיה בתיכון שבו למדתי ושהכיר לי כמה מהספרים שהכי השפיעו עליי באותה תקופה״.

מחווה לנסיך הקטן

מחווה לנסיך הקטן

״בנוסף, תוך כדי העבודה פיזרתי גם המון פרטים באופן אינטואיטיבי. כך למשל איתם העיר שהאיור לז׳אנר הילדים והנוער הזכיר לו את ׳הסיפור שאינו נגמר׳, דבר שלא חשבתי עליו כלל תוך כדי עבודה אבל בהחלט היה חבוי אצלי בזיכרון. בסופו של דבר קיימות חמש סצנות שבכל אחת בחרתי להציג מספר דמויות שונה. לדוגמה, בז׳אנר שירה, בחרתי להציג את הדמות לבדה משום שיש משהו בשירה שהוא מאוד אישי ומתבודד. לעומת זאת, בסיפורת, הרגשתי צורך לייצר אינטראקציה בין דמויות כך שכל אחת תלויה בשניה ויחד הן יוצרות את העלילה״.

מה היו התיקונים במהלך העבודה?

״בסקיצה הראשונה לז׳אנר שירה, הדמות אוחזת סיגריה שהעשן שלה יוצר את שיערה, זו היתה מחווה ללאה גולדברג (שאני מאוד אוהב) שלא הפסיקה לעשן. איתם תהה אם בפוסטר המיועד לכל המשפחה כדאי לשים בפרונט דמות מעשנת. לבסוף החלטנו לוותר על הסיגריה ולהחליפה בכוס קפה. דבר נוסף שחסר בסקיצה הראשונה היה איזון מגדרי ומגוון של שכבות גילאים שונות. באופן אינטואיטיבי ציירתי יותר דמויות זכריות. איתם התעקש, ובצדק, שיהיה יצוג שווה לשני המינים״.

מתוך תהליך העבודה

מתוך תהליך העבודה

איך העבודה על פרויקט הגמר קידמה אותך לעבר הפרויקט הנוכחי מבחינת סגנון ואיפיון דמויות?

״פרויקט הגמר בעיקר גיבש אצלי את הצד הטכני וכן את יכולת המשחק המהנה עם קו וכתם. יצא שבשנה וחצי האחרונות איירתי יותר חיות מואנשות וזה לחלוטין האזור שאני מרגיש בו יותר בטוח, כך שמהבחינה הזו ההתעסקות האינטנסיבית בסגנון דמויות אנושיות היא מרעננת. יש בזה משהו בתולי ובאמת הגיע הזמן. יחד עם זאת כמובן שלא התאפקתי ומצאתי את הדרך להכניס חיות לסיפור…״.