הילית שפר. אישה לנפשה: על מדיניות הרווחה הקורסת

איור עכשיו. מפגש 101: אירית דולב


0

תגובות


לפני שנה וחצי נוסד על ידי עינת פישביין ואירית דולב אחד האתרים החשובים בעיני ברשת העברית: המקום הכי חם בגיהנום, מגזין עיתונות עצמאי בנושאים חברתיים. נושאי הדגל של האתר הם מאבקים ציבוריים, זכויות אדם, רווחה ודיור, אנשים עם מוגבלויות והתארגנויות עובדים, ״אבל לא רק״, אומרת דולב, שמשמשת כעורכת הראשית של האתר.

״אפשר למצוא באתר כל סיפור שמביא את סיפורו של הפרט בהתמודדות האזרחית שלו מול המדינה ומוסדותיה. מלבד כל אלה אנחנו שמות דגש רב בנושא של ייצוג קולות וזהויות רבים ככל האפשר ומכל סוג שהוא של פריפריה: גיאוגרפית, עדתית, קהילתית וכלכלית״. אבל, הנושאים החשובים שבהם עוסק האתר הם לא (רק) הסיבה שבגללה אני כותב עליו. מאז שנוסד האתר מקפיד לעבוד עם מאיירים ומפרסם בקביעות איורים משובחים של טל גרנות, עמרי כהן (עמריקו), ניב תשבי, אילה טל, אסנת פייטלסון, אסף קרבס והילית שפר.

אירית דולב. צילום: יובל אצילי

אירית דולב. צילום: יובל אצילי

״השם של האתר הוא ציטוט מנאום שנשא מרטין לותר קינג בתקופת מלחמת ויאטנם שבו הוא אמר ש׳המקום הכי חם בגיהנום שמור למי שבזמנים של משבר מוסרי שומר על נייטראליות׳. האמירה הזו משקפת את תפיסת העולם שלנו והיא שאנחנו מאמינים בעיתונות שלא מתחבאת מאחורי עמדה אובייקטיבית מזוייפת אלא מבטאת עמדה ותפישת עולם ברורה.

״ואם כבר פתחנו את ארון ההצהרות אז חשוב להגיד שאנחנו סופר מאמינים בעיתונות שטח ולא בעיתונות מדבררת, כזאת שמאתרת ופוגשת את הסיפורים והגיבורים שלהם ואנחנו לגמרי משוחררים מכבלי מדדי האטרקטיביות והרייטינג המקובלים בתקשורת הממוסדת. הנחת היסוד שלנו היא שבמסגרת הרצון ליצור עיתונות שממשיכה ומהדהדת את קולות המחאה של 2011, צריך לספר את הסיפור של המוחלש, של מי שקולו אינו מושמע או מושתק״.

ניב תשבי. קו הפרדה רצוף: על קו ההפרדה באריאל

ניב תשבי. קו הפרדה רצוף: על קו ההפרדה באריאל

״ההחלטה שאיורים הם אלה שילוו את הכתבות המגזיניות באתר היא לא טריוויאלית, בפרט כשמדובר בסוג התכנים שאנחנו מביאים, תכנים שהקונבנציה העיתונאית המקובלת היא שצילומים הם אלה שצריכים ללוות אותם ויזואלית. בדרך הזו קבענו שלסיפור שיש לנו לספר בכל כתבה יש שני נתיבים, האחד בטקסט עצמו והשני באיור. המאייר הוא לגמרי סטוריטלר בעינינו.

״יש לנו קאסט נפלא של מאיירים, שנבדלים זה מזו גם מבחינת הפרשנות וההארה שלהם את הסיפורים וגם מבחינה סגנונית. התפיסה שעמדה מאחורי הבחירה של כל אחד מהם כשותפים לדרך היא דווקא המגוון של השפות שהם מביאים. השקענו באתר ובחזות שלו לא מעט, והבחירה בשימוש באיורים היתה אחת ההחלטות המשמעותיות באיפיון של האתר״.

טל גרנות. אם תלדו, אנחנו נגדכן: על ההשפעה והמשטור של חברות ענק שמעודדות נשים לדחות ילודה

טל גרנות. אם תלדו, אנחנו נגדכן: על ההשפעה והמשטור של חברות ענק שמעודדות נשים לדחות ילודה

״כל המאיירים שעובדים איתנו נבחרו בגלל הכישורים והסטנדרטים המקצועיים הגבוהים שלהם, ובכל אחד ואחת מהם מצאנו את המאפיין שבאמצעותו הם יכולים לספר סיפור בעוצמה ובנוכחות שנדרשת מאוד ברשת. חלק מהמאיירים שעובדים איתנו מתאפיינים באיורים מאוד ׳סמיכים׳, עם הרבה פרטים ועומק, שמצליחים להעביר את המורכבויות של הסיפורים שאנחנו מעלים; אחרים דווקא מינימליסטיים יותר.

״אפשר להגיד על כולם שהם יודעים להתמודד באופן מעורר הערכה עם העובדה שיש להם הזדמנות לספר את הסיפור בדימוי אחד, יש להם ׳וואן שוט׳ כדי להעביר סיפור. צריך לציין שסיפורים במגזין שלנו הם על פי רוב מאוד מרובדים עם הרבה שכבות של מידע, יש סיכוי גדול שהסיפורים אינם חד משמעיים, אין לנו סיפורים בשחור-לבן, וזה כידוע אתגר לא פשוט בעבור מאיירים״.

אילה טל. תרצו קצת נפט במים שלכם? על קידוחי נפט ברמת הגולן

אילה טל. תרצו קצת נפט במים שלכם? על קידוחי נפט ברמת הגולן

״תהליך העבודה נעשה בשיתוף ובדיאלוג שלי מול המאיירים. לפעמים המאייר\ת מקבלים בריף קצר על הסיפור. אם זה מתאפשר אז הם קוראים גרסה ראשונה של הכתבה אבל בדרך כלל הרעיון הוא שהפרשנות שלהם תנתן על סמך תקציר. בשלב ראשון אנחנו מנהלים דיון על הסיפור שעומד בלב הכתבה ויש מרחב פעולה גדול למאיירים מבחינה רעיונאית, חשוב לי שההצתה הראשונית לרעיון של האיור תבוא מהם.

״אחרי שמושלכים לחלל האויר כיוונים (או בעיקר לחלל המייל, כי אני מתעבת שיחות טלפוניות והמסרים חדים יותר בכתב), אנחנו מנסים לדייק אותם יחד ולהחליט על הכיוון הכי מוחץ. התהליך הזה הוא פינג פונג מילולי בלבד (גם אם הוא כולל תיאוריים ויזואליים ופלסטיים) ולפעמים הוא מאוד אינטנסיבי: בשלב הזה אנחנו מריצים את כל מה שהסיפור הזה מעורר אצלנו, רגשית ומחשבתית״.

עמרי כהן (Omriku). כליא ברק: האמירות של חברי כנסת ישראל על חנין זועבי

עמרי כהן (Omriku). כליא ברק: האמירות של חברי כנסת ישראל על חנין זועבי

״זה תהליך שאני לא מוכנה לוותר עליו כי זו הדרך הטובה ביותר לזקק את הרעיון. בגלל שהסיפורים לא פעם מאוד מסובכים ומציגים תמונה מורכבת אז להגיע לדימוי בודד זה לא פשוט. יש פעמים שאני מוצאת שדווקא נכון יותר להשמיע את התפיסה שלי או של המערכת כלפי כתבה, כיוון שהעיסוק בה נעשה לאורך זמן וממילא מתקיים עוזר לגבש את העמדה כלפי הסיפור, ולזהות את הזוית והטון הרצויים גם לאיור. בתנאים מסויימים זה עוזר, בעיקר כשהדד ליין נושף ובפרט כשאין הנחות גם כשהדד ליין הוא מחר והאיור חייב להיות מעולה.

״מהרגע שיש כיוון שאנחנו מחליטים עליו יחד עוברים לסקיצה, שלב שעל פי רוב מזמין שינויים והערות מינוריות. וזהו. אנחנו באויר, גם באיור. ואחרי כל זה, חשוב להגיד שהאיורים הם מסוג הדברים שמנפחים לנו את החזה בגאווה ואפשר בהחלט להגיד שהם מדברים בעד עצמם״.

אסנת פייטלסון. בריכה לבטלה: הזיהום הסביבתי שגורמים הדייגים בעמק בית שאן

אסנת פייטלסון. בריכה לבטלה: הזיהום הסביבתי שגורמים הדייגים בעמק בית שאן

פוסט זה פורסם כהמשך למחקר על התערוכה אומת האיור וכחלק מהעבודה לקראת שבוע האיור 2015. בלינק אפשר למצוא את כל הראיונות שהתפרסמו עד כה.