1+1 / צל ערים


0

תגובות


1+1 / מדור חדש: עיצוב לתרבות – עטיפות ספרים, כרזות של מופעי מחול ופסטיבלי תרבות, תדמית של תערוכות, עטיפות תקליטים, פוסטרים של סרטים ועוד. שני בסדרה: קובי פרנקו על הלוגו של צל ערים, התערוכה שנפתחה בתחילת החודש במוזיאון העיצוב חולון.

logowall_sketch

צל ערים. מוזיאון העיצוב חולון (2015)
עיצוב: קובי פרנקו

התערוכה צל ערים מייצרת באמצעים חווייתיים הזדמנות למחשבה מחודשת על הצללת, או יותר נכון אי-הצללה, של ערים בארץ. הלוגו מעוצב בגופן מנדטורי של ינק יונטף והינו תרגום ויזואלי של המערך הצורני לצל: הוא עשוי משברי צורות שהצל שלהן ביחד מתחבר ובונה את הלוגו.

logowall_03 logowall_05

הדימוי

עם תחילת העבודה על מיתוג התערוכה ועיצוב הלוגו, הציעה גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון, שאשתף פעולה עם חן גלעדי ועדי אשל מאופקו-ארט. ביחד עם הפאבלאב, מעבדה קהילתית לייצור דיגיטלי, גלעדי ואשל פיתחו אלגוריתם המפרק אלמנט גרפי ליחידות תלת-ממדיות. צילן של אותן יחידות במיקום מדוייק ובתאורה בזווית הנכונה בונה מחדש את האלמנט הגרפי כמופע של צל בלבד.

YouTube Preview Image

YouTube Preview Image

התהליך

בשלב הסקיצות עדיין השתמשתי בגופן ״נרקיס בלוק שמן״ ובאנגלית ב״פוטורה שמן״, אבל הכיוון היה בבסיסו זהה, בניית הלוגו כצל. בשלב זה רציתי שהלוגו יהיה דינמי, שגוף התאורה יזוז ויתחקה אחר תזוזת השמש. התוצאה היא, כמו במציאות, צל שזז, משתנה ומתעוות. רציתי שהלוגו יעבור בלופ ממצב של ״קריא״ למצב של ״לא קריא״. לצערי, משיקולים טכניים וכלכליים, הרעיון לא יצא לפועל.

הסקיצה למשרביה

הסקיצה למשרביה

המשרביה הסופית

המשרביה הסופית

המשרביה

כשגלית גאון ביקשה שאעצב משרביה טיפוגרפית לחלון מול הכניסה לגלריה העליונה, נזכרתי מיד באריחים הטיפוגרפיים שעיצב יעקב שטארק בתחילת המאה הקודמת. רוב המשרביות בנויות על עיקרון קישוטי, דוגמת אריח החוזר על עצמו. סביב עיקרון זה עיצבתי משרביה טיפוגרפית הבנוייה מהמשפט ״בארץ הלוהטת הזאת, מילים צריכות להיות צל״, הלקוח מתוך ״שיר אהבה״ שכתב יהודה עמיחי. התוצאה היא שטיח טיפוגרפי שלעיתים כבר כמעט ואינו קריא, ולכן בחרתי להפריד ולחזור שוב על המשפט בחלק התחתון לצורך קריאות.

המשרביה, שמקורה באדריכלות האסלאמית, מיועדת להפרדה בין פנים וחוץ מבלי ליצור חיץ וניתוק מוחלט מהרחוב. היא בנוייה מגופן שעיצבתי ברוח מסורת הארט דקו הקישוטית ומבוסס על שלט ״בית ועד הקהילה״ (רח׳ יבנה פינת שד׳ רוטשילד).

שלב הסקיצות עדיין לא נתקלתי במשפט הטעון, האקטואלי והמדוייק של עמיחי. התעסקתי יותר במתח שבין הניגודים: שחור ולבן, שקוף ואטום וחקרתי שכפולטיפוגרפי של צמד המילים ״אור וצל״. גם פה השתמשתי בגופן קישוטי שעיצבת ובחרתי להתייחס לכל שטח החלון. מבחינה תקשורתית ורעיונית אני הרבה יותר שלם עם הכיוון שנבחר לבסוף. מבחינה עיצובית נראה לי שהיה חזק יותר אם היה מתפרש על כל שטח החלון.

logowall_04

עיצוב טוב לתרבות הוא…

על-זמני וחף מטרנדים. משימה מאתגרת.

line

מעוניינים להשתתף במדור? שילחו מייל עם דימויים רלוונטיים וכמה מילות הסבר

facebook_490