צילום: תומר יעקובסון

תראה איזה יופי: ביזנס


0

תגובות


פרויקט שעיצבו עידן נויברג וגל בולקא במסגרת הלימודים במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל עורר עניין בחברת אל על, שזימנה את השניים לפגישת היכרות. בשבוע שעבר נחשף שיתוף הפעולה הראשון ביניהם, שהעבודה עליו החלה במקביל לעבודה על פרויקטי הגמר שלהם: שמיכה שמתלבשת על הגוף דרך הראש, עם פתחים לידיים

צילום: תומר יעקובסון

צילום: תומר יעקובסון

 

Yuval:

הי עידן, הי גל

Gal:

היי יובל מה נשמע

Yuval:

אני בסדר! עידן אתה שם?

Idan:

אכן, היה שבוע מהנה במיוחד…

Yuval:

מגניב! תגידו, חשבתם ששנה (בדיוק) מסיום הלימודים תעבדו עם חברה כמו אל על?

Idan:

חלמנו על זה…

Gal:

מהנהן

Yuval:

האמת שנראה שמשלב די מתקדם שלכם בלימודים כיוונתם גבוה: פרויקטים שלכם פורסמו באתרים בחו״ל, וכל ההתנהלות שלכם הייתה אחרת ממה שאני רגיל לראות אצל סטודנטים. איך זה קרה?

Idan:

הכל התחיל בשנה ב׳ כשחברנו אחד לשני. החל מרגע זה שיתפנו פעולה בקורסים שונים, ומרגע הפרסום של פרוייקט האטבים הסולאריים – דברים קצת השתנו בעבורינו – לא ציפינו לחשיפה כה גבוהה ברשת, ואני חושב ששילוב הכוחות בינינו קידם את הפעילות שלנו בצורה מואצת

Gal:

מסכים. יש משהו בשוני בינינו שמאפשר תהליך שמבוס על ייעול. העולמות המנוגדים מדרבנים אותנו להתעמת עם מקומות שפחות נוחים לכל אחד מאיתנו

Yuval:

תזכירו לי רגע איך קרה שהתחברתם, אגב? זה היה במקרה או שההכרות בלימודים עשתה את שלה?

Idan:

מתרגיל קבוצתי ראשון בשנה א׳, מאז אנחנו גם חברים וגם שותפים כמעט משפחה…

Gal:

לגמרי, אני אחראי על ה״מה נשתנה״…

Yuval:

מקסים. ואם כבר הזכרתם את השוני – איך הייתם מגדירים את ההבדל ואת השוני ביניכם?

Idan:

התחלנו בתור שני אנשים מאד שונים, מרקע שונה, ועם הזמן הבנו איך למזג את ההבדל הזה. לגל יש ראייה יותר רומנטית בעיצוב ואני מכוון למסחריות, אפשר לראות את זה בפרוייקטי הגמר שלנו

Yuval:

גל, אתה מסכים?

Gal:

אם אני מסכים? אני חי עם זה יום יום – שנינו אנשים מאוד פרוגרסיבים, כך כשעובדים על פרויקט כל אחד מושך לכיוון שלו, ובסופו של דבר מתקבלת קומבינציה שמבוססת על שני העולמות האלה

Yuval:

לא, התכוונתי אם אתה מסכים שאתה הרומנטי מביניכם…

Gal:

אשמח לאחוז בשרביט הרומנטיקה 🙂

Yuval:

גבר כלבבי! למרות שגם עידן בסדר…

בכל אופן: איך קרה החיבור עם אל על?

Idan:

פרוייקט הבי טוריסט שלנו קיבל חשיפה רבה, החל מפרסום מקומי ועד לאתרים בינלאומיים. קיבלנו הרבה פניות בעניין, אבל החשובה מכולן הייתה מחברת אל על – שרצו להבין במה מדובר. הזמינו אותנו לפגישה (עוד כשהיינו סטודנטים). הגענו עם הבי טוריסט כשאנחנו מצויידים ברעיונות נוספים ברי יישום (רמז – השמיכה…)

b-tourist

b-tourist

Yuval:

תגידו רגע כמה מילים על הבי טוריסט – מה זה ובאיזו מסגרת הוא נעשה?

Gal:

הבי-טוריסט הוא תוצאה של מחקר במרחב האישי של נוסע במחלקת תיירים. זו התפתחות של סטודיו בלימודים שהובילה לתוצר שפגע בבטן הרכה של נוסעים במחלקת תיירים

Yuval:

במה עסק הסטודיו?

Idan:

סטודיו מצבי ישיבה בשנה ד׳

Yuval:

וואלה. לא הייתי מודע לקיומו, נשמע מעניין. אבל בוא נתקדם לפגישה עם אל על. מה אתם זוכרים ממנה? שני סטודנטים שמגיעים ו… מה קורה?

Idan:

נכנסים, מציגים את הבי טוריסט – תוך רגע מתחילים לשאול אותנו שאלות, כאלה שפחות נשאלות באקדמיה… מה קורה כש… כמה עולה? איפה מייצרים? וכו׳ כו׳. סיכמנו להם את זה כך – מדובר במוצר קונספט… לא הייתה דרך אחרת לצאת מזה 🙂

ואז הייתה אווירה מוזרה – כלומר איך מתקדמים… בשלב הזה חשפנו עוד שני רעיונות חדשים: השמיכה וגם כיסוי לכרית

Yuval:

ואז?

Gal:

היו שם שתי דמויות בכירות באל על, שאהבו את הרעיון וביקשו מאתנו להציג אותו בפני מנהלי המחלקות בחטיבת השירות. צריך לציין שהכל קרה במקביל לפרויקטי הגמר שלנו, כך שבאותם ימים דילגנו בין משרדים לכיתות

Yuval:

ומאיפה הגיע הרעיון של השמיכה? כלומר, אני יכול לתאר לעצמי, ובכל זאת…

Idan:

במסגרת אותו סטודיו, ניסינו לטפל בקיים, השמיכה בטיסות, היא אובייקט שלא קיבל תשומת לב מעולם, החלטנו שננסה לטפל בה

blanket final 1.2

Gal:

בעיניי, הגדולה העיקרית של השמיכה שעשינו לאל על היא הקונטקסט. שמיכות בעלות אוריינטציה דומה נעשו כבר לפנינו, אך למשוואה הזו מתווספים הקשרים תרחישיים (ואף כלכליים). ההישג שלנו כמעצבים הוא השידוך בין השמיכה הזו לזירת המטוס שכל כך זקוקה לה. במבה ונוגט קיימים כבר עשרות שנים – המיזוג ביניהם הוא ההישג. השמיכה עוצבה כך שעלות הייצור שלה תהיה כמעט זהה לזו המושמשת במטוס, נטולת שרוולים מיותרים ותיפורים פשוטים ליישום, והיא מוכנה לשוק

Yuval:

מה אתם יכולים לספר על תהליך העבודה של השנה האחרונה מהרגע שבו יש רעיון ועד הרגע שיש שמיכה? מה השתנה מהקונפסט למוצר הסופי?

 

Idan:

יש מושג בצרכנות שנקרא THINKING BIG – הכוונה היא שכל שינוי קטן שרוצים להטמיע בתעשייה גדולה הוא בעל משמעות כלכלית רבה, ואז אם נחזור לשמיכה – לכל השיקולים של צבע, כמות התפרים, וזמן הייצור הייתה משמעות גדולה. אז הצטמצמנו, היו גם רגעים שחשבנו שזה לא יקרה…

Gal:

מעניין, בהרצאה שנערכה בשנקר על ידי, סאטושי יאסוי, הארט דירקטור של מוג׳י, כל הקהל היה נתון לחסדיה של המתרגמת המקסימה מאחר שההרצאה התקיימה ביפנית. אחד הדברים שמאוד בלטו לי היו התרגום שהיא בחרה עבור מינימליזם, שהיה הסתפקות. זה היה מאוד נעים לשמוע את זה בהקשר הזה: כשאתה נכנס לחברה גדולה בעלת דפוסי התנהגות יש לך אמנם מחוייבות לחדשנות שאתה מביא איתך, אבל אתה גם חייב לדעת להיות צנוע. זו חברה שקיימת יותר שנים ממך עם נורמות ותכתיבים (כאמור, גם כלכליים) כמעט מוחלטים – ולעיתים על השינוי שלך להיות קטן ונטול מניירות, כזה שעושה כיף בבטן, אבל גם ניתן לעיכול

Yuval:

אבל חוץ מההבטים הכלכליים, שהם ברורים, התוצאה הסופית היא כמו מה שחשבתם?

צילום: תומר יעקובסון

צילום: תומר יעקובסון

Idan:

אנחנו מאד מרוצים מהתוצאה הסופית – השינויים שעשינו מתאימים לשני הצדדים – לנו ולאל על. בטיסת הניסוי שנערכה קיבלנו משובים מצויינים, היה כיף לשמוע בזמן אמת חוות דעת נלהבת על אופן השימוש במוצר שעבדנו עליו במשך תקופה ארוכה וסוף סוף עלה לאוויר

Yuval:

איך באמת היה בטיסה? לראות את המוצר שלכם בפעולה (ובאותה נשימה גם להגיע לניו יורק…)

Idan:

תחושה נהדרת – היו המון חששות עד שראינו את הלקוח הראשון לובש את השמיכה – זה היה רגע של נחת. הטיסה הוגדרה כטיסת תצפית לא מתערבת – התבוננו בנוסעים וזכינו לקבל תמונת מצב אובייקטיבית, מה שגרם לסיטואציה להיות מרגשת עוד יותר. צוות הדיילים היה מעולה ועזר לנו המון בתצפיות, כך שקיבלנו לבסוף את כל המידע שרצינו.

ובניו יורק תמיד כיף…

Yuval:

מה, לא השווצתם וסיפרתם לנוסעים שאתם המעצבים? וגם – מה למדתם מהתצפית? איזה מידע חיפשתם ומה הבנתם?

Idan:

לקראת סוף הטיסה, התחלנו לדבר עם נוסעים שעשו שימוש בשמיכה לכל אורך הטיסה, על בסיס 3 שאלות: האם הבנת את אופן השימוש? האם אתה מרוצה מהשימוש בשמיכה? והאם היית רוצה לראות את השמיכה בטיסה הבאה?

Yuval:

ו… אני במתח

Gal:

נחלוק איתך כמה ציטוטים שחיבבנו: ״תראה איזה יופי- ביזנס״, ״זה מרגיש מאוד נוח, מרגיש cozy״, ״אני טסה המון, לא ראיתי כזה בחברות אחרות, ישנתי כמו תינוק. כשקר לי אני מכניסה את הידיים וכשחם לי אני מוציאה״. מאוד התרגשנו

Yuval:

אז מה קורה עם זה עכשיו? מתי זה ייכנס לטיסות של אל על?

Idan:

תגלה בקרוב 😉

Yuval:

אה, זה סוד? במה זה תלוי?

Idan:

אתה מכיר אותנו, אנחנו לא שומרים סודות… אבל יש פה רגישות מסחרית

Yuval:

אוקיי, נמתין בסבלנות. זה קשור, אגב, ל-Cockpit, תוכנית החדשנות לסטארט-אפים מעולם התעופה והתיירות של אל על? יכולים להגיד על זה משהו?

Idan:

התהליך אכן מלווה בעזרת תוכנית החדשנות הטרייה של אל על – יש שם צוות נפלא של אנשים שעזרו לנו המון בקידום הפרויקט ושיתפו פעולה בצורה יוצאת דופן, ובעקבות זאת נבחנת האפשרות לשיתופי פעולה עתידיים. אנחנו מאד נהנים מהדרך ומהתכנים החדשים שאנחנו נחשפים אליהם ומקווים שבקרוב יהיו עדכונים

Yuval:

יפה! אז שאלה אחרונה לפני סיום. כבר שנתיים (נכון?) שפרויקטים שלכם מופיעים בעשירייה של דיזיינבום. איך אתם מסכמים את השנה הזו, מאז סוף הלימודים, עם כל הפרויקטים והחשיפה?

יש פיל בחדר

הפיל בחדר

Gal:

היתה שנה נפלאה ומלמדת. אנחנו דואגים לפעול בתחומים שאנחנו נהנים מהם ושמחים לגלות שהקוראים שותפים לתחושה הזו

Idan:

אני חושב שהשנה האחרונה עזרה לנו להבין באיזה תחומי עיצוב להתרכז. אחד הרגעים המחמיאים בהקשר החשיפה – משהו שקרה ממש השבוע – כשחבר שלח לנו לינק לאלי אקספרס של העתק מדוייק 1:1 של פרוייקט הפיל שלנו (שצויין בעשיריה). היה רגע של באסה – אבל החלטנו לראות את זה כמחמאה, אפילו הזמנו כמה יחידות…

Yuval:

לול. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?

Idan:

הרבה תודות. נעזרנו בהמון אנשים טובים השנה, באל על ובכלל… מלבד השמיכה יש פרוייקטים מעניינים בקנה – נמשיך לעדכן

Yuval:

מבטיח לעקוב!