פורטפוליו מסכם שנה: עולם העיצוב הישראלי ב-2015


1

תגובות


בצלאל בוחרת במעצב כנשיא החדש שלה, מוזיאון העיצוב חולון מציין חמש שנים להיווסדו, מוזיאון תל אביב משתף פעולה עם קסטרו, ובמוזיאון ישראל מחפשים אוצר עיצוב. 10 האירועים החשובים של 2015, והצצה ל-2016: תערוכה של ננדו, מחווה לעמי דרך, אבן קיסר משתפת פעולה עם טום דיקסון, ונעה רביב משנקר במטרופוליטן בניו יורק

פאנטסטיקו של חיימה חיון במוזיאון העיצוב חולון. צילום: בן קלמר

פאנטסטיקו של חיימה חיון במוזיאון העיצוב חולון. צילום: בן קלמר

25/3/2015 – מוזיאון העיצוב חולון מציין חמש שנים לפתיחתו

איריס ואן הרפן, יעקב קאופמן, חברת אלסי, סטודיו קאהן, חיימה חיון וסטודיו בייקרי – הרשימה המכובדת הזאת מאכלסת את רשימת התערוכות שאפשר היה (או עדיין) לפגוש ב-2015 במוזיאון העיצוב חולון, לצד תערוכת נושא שביקשה להעלות לסדר היום את היעדרו של הצל מהמרחב הציבורי בארץ. אולם, למרות שמוזיאונים רבים בעולם היו שמחים להתגאות ברשימה כזאת, עצם קיומו של מוסד כמו מוזיאון עיצוב הוא עדיין לא עניין ברור מאליו, ולפעמים נראה שדווקא בחו״ל למוזיאון יש שם מצויין, ושהקהילה המקצועית הבין-לאומית מפרגנת לו הרבה יותר מזו המקומית.

2016: הפרישה הפתאומית מתפקידו של אלון ספן, מנכ״ל המדיטק שניהל גם את המוזיאון, מעמידה סימני שאלה לגבי הדרך שבה ימשיך לפעול המוזיאון. למי שלא הספיקה פאנטסטיקו של חיימה חיון, בחודש יוני תיפתח במוזיאון תערוכה של סטודיו Nendo, שנבחר לאחרונה על ידי מגזין Wallpaper לאחד מחמשת המשפיעים ביותר בעולם העיצוב.

לקריאה נוספת > גלית גאון מסכמת חמש שנים בתפקיד

Movements, פיליפ מלואה לאבן קיסר

Movements, פיליפ מלואה לאבן קיסר

14/4/2015 – אבן קיסר מציגה את Movements של פיליפ מלואה בשבוע העיצוב של מילאנו

לאחר ששיתפו פעולה עם סטודיו Nendo ועם Raw Edges, חברת אבן קיסר הציגה בשבוע העיצוב של מילאנו את המיצב ״Movements״ של פיליפ מלואה. החלק הראשון של המיצב, שהוצג במבואה הגדולה של Palazzo Serbelloni, הורכב משמונה נדנדות העשויות כולן מקולקציית 2015 של משטחי אבן קיסר. בחדר הסמוך הוצגה אסופה של כ-20 עציצים בעבודת יד, שתיעדה את תהליך התנסותו של מלואה עם משטחים וטכניקות עיבוד של אבן קיסר. המיצב זכה לכיסוי רב ולאחרונה בחר בו מגזין העיצוב המקוון Dezeen לאחד מ-10 המיצבים המוצלחים של 2015.

2016: בשנה הקרובה אבן קיסר תשתף פעולה עם המעצב הבריטי טום דיקסון, שיעצב ארבעה מיצבים בהשראת ארבעה אלמנטים: קרח, אש, אדמה ואוויר. המיצב הראשון יוצג בחודש ינואר בטורונטו, ויגיע לשיאו בשבוע העיצוב של מילאנו שייפתח ב-12/4/2016.

לקריאה נוספת > פיליפ מלואה מאמין בעיצוב באמצעות עשייה

סטודיו suit-case, קרן ודניאל סינגר, טרמינל עיצוב ירוחם. צילום: עידו אדן

סטודיו suit-case, קרן ודניאל סינגר, טרמינל עיצוב ירוחם. צילום: עידו אדן

1/7/2015 – ״מעבדה בעבודה״, מעצבי טרמינל עיצוב ירוחם מציגים את עבודתם

זו הייתה שנה פורייה לעמותת לצאת מהקופסא: בנוסף לפעילות השוטפת עם תוכניות כמו יזמי עיצוב ומעצבות ביחד, בשנת 2015 החל את פעילותו מחזור שלישי את בטרמינל עיצוב בת ים, מעבדת הנייר החלה לפעול בנווה שכטר, ובמסגרת מעבדות פיס לתרבות הושקה התכנית Made in Yeruham – תכנית חצי שנתית לפיתוח מוצר בהשראת ירוחם ובשיתוף פעולה עם התעשיה המקומית. מחזור ראשון של התכנית סיים והציג את התוצרים בארוע ״מעבדה בעבודה״, והמחזור השני התחיל את פעילותו בנובמבר וכעת נמצא בעיצומו של תהליך פיתוח המוצרים.

2016:

בינואר תתחיל הפעילות של טרמינל גליל במחזור נוסף של תכנית ״מעצבות ביחד״, בירושלים עתיד להיפתח במהלך השנה המחזור הראשון של טרמינל ירושלים בשכונת קריית יובל, בבת-ים ייפתח טרמינל עיצוב חדש, ובנוסף העמותה עתידה להשיק את קטלוג Made in Yeruham המורכב מתוצרי התכנית, לחנוך את מבנה הקבע ולגייס את המחזור השלישי של התכנית.

לקריאה נוספת > המחזור השלישי של טרמינל עיצוב בת ים מציג את עצמו

סאגה TLV. צילום: איתי בנית

סאגה TLV. צילום: איתי בנית

9/7/2015 – ליאור ימין חונך את סאגה TLV

בשנת 2012 הקים ליאור ימין את אסופה בשוק הפשפשים ביפו (יחד עם תומר רוט, שפנה מאז לדרך אחרת). בהתחלה היה אפשר לראות בכך כמהלך נאיבי, שלא לקח בחשבון את הנכונות של הקהל המקומי בכל הקשור לרכישת עיצוב ישראלי. אולם, השנה ביסס ימין את כוחו כאחד השחקנים המשמעותיים בשדה העיצוב המקומי, לאחר שרכש את 50/70 – חנות אונליין לכרזות של אמנים ומאיירים ישראלים – והשיק את סאגה, חלל תצוגה ומכירה חדש המוקדש לעיצוב פרמיום ישראלי. כל זאת, לצד הוצאה לאור של מהדורה שלישית של הגדה מאויירת לפסח, הצגת תערוכות ליוצרים כמו המעצב ניל ננר והמאיירת ליאורה גרוסמן, השתתפות בשבוע האיור עם התערוכה סינדיקט ומרצ׳נדייז יחודיים, ועוד.

2016: שיתופי הפעולה והעבודה על תערוכות חדשות עתידים להמשיך גם בשנה הבאה, ובימים אלו החלה העבודה על מהדורה רביעית להגדה המאויירת לפסח, שהשנה גם תתורגם לאנגלית.

לקריאה נוספת > ליאור ימין על הגדה לפסח 2015 של אסופה

דפוסים משתנים, מוזיאון ישראל. צילום: אלי פוזנר

דפוסים משתנים, מוזיאון ישראל. צילום: אלי פוזנר

27/7/2015 – מוזיאון ישראל מחפש אוצר עיצוב ואדריכלות

שלוש וחצי שנים לאחר שנפתחה ״חוקרים במופלא״, התערוכה האחרונה שאצר אלכס וורד ז״ל, פירסם המוזיאון קול קורא לתפקיד אוצר העיצוב והאדריכלות של המוזיאון. ארבעה חודשים עברו מאז מועד הסיום להגשת המועמדויות, והמוזיאון עדיין לא נקב בשמו של המחליף (או המחליפה), מה שבדרך כלל מעיד על בעיות בתהליך האיתור. בינתיים, שוחרי העיצוב קיבלו פיצוי עם אחת מתערוכות העיצוב החשובות שהוצגו בישראל, ״דפוסים משתנים״ שאצרה עדה ורדי, שמציגה את מלאכת העיצוב של משה שפיצר, פרנציסקה ברוך והנרי פרידלנדר – מעמודי התווך של העיצוב הגרפי והטיפוגרפי בישראל.

2016: מוקדם לנבא מה יקרה ב-2016 במחלקה לעיצוב של מוזיאון ישראל, והדבר תלוי בזהות המחליף, גם אם מלכתחילה הכוח שיוענק לו מוגבל לעומת מה שקורה במוזיאונים אחרים (ובמחלקות אחרות במוזיאון ישראל). סימני השאלה שרובצים מעל מוזיאון העיצוב, כמו גם התחלופה הצפויה במוזיאון ארץ ישראל, מסמנים את 2016 כשנה מסקרנת בכל הקשור לזהותם של בעלי התפקידים בעולם העיצוב במוזיאונים בישראל.

לקריאה נוספת > עדה ורדי על תהליך האוצרות של ״דפוסים משתנים״

מנוחת צהרים של נחום גוטמן מתוך פרויקט T-ART. צילום: דודי חסון

מנוחת צהרים של נחום גוטמן מתוך פרויקט T-ART. צילום: דודי חסון

1/8/2015 – מוזיאון תל אביב משיק את שיתוף הפעולה עם קסטרו

בשנת 2015 המשיך מוזיאון תל אביב להציג קו מובחן של תערוכות עיצוב אקספרימנטלי של יוצרים מהשורה הראשונה, הנושקים לעולם האמנות,  כמו ״17 מחיצות״ של האחים בורולק או ״אבנים מלאכותיות״ של זוכת פרס אנדי, הצורפת ורד קמינסקי. השנה החולפת מסמנת גם את הניסיון של המוזיאון לפנות לקהלים חדשים באמצעות שיתופי פעולה יוצאי דופן עם גופים כמו התדר או חברת קסטרו. במהלך סדרת האירועים ״ערבי חמישי ב־T״ המוזיאון פתח בחינם את שעריו בחסות חברת קסטרו, ששיתפה פעולה עם המוזיאון בפרויקט T-ART, שבמסגרתו יצרה החברה קולקציית קפסולה של טי שירטים לנשים ולגברים, המשלבות את עבודות האמנות של מיטב האמנים מתוך אוסף האמנות הישראלית של המוזיאון.

2016: חובבי האדריכלות הולכים ליהנות במיוחד, עם שלוש תערוכות מסקרנות: דרומית לסהרה – אורבניזם מואץ באפריקה; רטרוספקטיבה לחתן פרס ישראל, האדריכל אברהם יסקי; והיישר ממוזיאון העיצוב של ויטרה – The Bauhaus #itsalldesign – שתציע מבט עכשווי על עיצוב שנעשה בבאוהאוס ותחשןף את הבאוהאוס כמקור לתפישת העיצוב הפתוח (open design).

לקריאה נוספת > טל לניר, אוצרת משנה לפרויקטים מיוחדים במוזיאון תל אביב, על פרויקט T-ART

הקולקציה של שי טקו, מתוך תצוגת האופנה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, 2015. צילום: רפי דלויה

הקולקציה של שי טקו, מתוך תצוגת האופנה של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, 2015. צילום: רפי דלויה

24/8/2015 – המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר מדורגת במקום ה־11 בין כלל המוסדות לעיצוב אופנה בעולם

הבוגרים שלה משתלבים בתעשיה הבינלאומית, זוכים בפרסים יוקרתיים ומציגים בתערוכת החשובות בעולם, אבל השנה קבעה המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, בראשות לאה פרץ, שיא חדש, לאחר שהמגזין הבינלאומי היוקרתי Business of Fashion דירג אותה במקום ה־5 בקטגורית בתי הספר המשפיעים על עולם האופנה ובמקום ה־11 בין כלל המוסדות לעיצוב אופנה בעולם.

2016: מספיק רק לציין שנעה רביב, בוגרת המחלקה משנת 2014, תציג את פרויקט הגמר שלה בתערוכה ״manus x machina״ שתיפתח בחודש מאי במוזיאון המטרופוליטן בניו יורק, לצד מותגי אופנה ומעצבים כמו כריסטופר ביילי, שאנל, דיור, פייר קרדין, חוסיין שליאן, אלבר אלבז, ג׳ון גליאנו, ריי קוואקובו, קרל לגרפלד, הלמוט לנג, איסי מיאקי, מוצ׳יה פרדה, פאקו רבן, איב סן לורן, ראף סימונס, פיליפ טרייסי, איריס ואן הרפן, אלכסנדר וונג ואחרים.

לקריאה נוספת > 10 שעות מאחורי הקלעים של תצוגת האופנה של בוגרי המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר​ 2015

פרופסור עדי שטרן. צילום: יח״צ

פרופסור עדי שטרן. צילום: יח״צ

31/8/2015 – פרופ׳ עדי שטרן מונה לנשיא בצלאל

הוא בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל בהצטיינות ובעל תואר שני בהצטיינות בטיפוגרפיה ובעיצוב פונטים מאוניברסיטת רדינג באנגליה; מעצב גרפי ומעצב פונטים, כותב ומרצה על העיצוב וההיסטוריה של האות העברית. לפני שבע שנים הוא מונה לעמוד בראש המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, והפך אותה במהרה למחלקה שמובילה שינוי באופן שבו היא מחנכת את הסטודנטים שלה, באופן הצגת עבודות הסטודנטים בתערוכות הבוגרים של המוסד (כפי שאפשר היה לראות גם השנה), וברצון ובשאיפה להשפיע על המקום שבו פועלים המחלקה והסטודנטים ביצירת תרבות חזותית ישראלית חדשה. השנה מונה שטרן לעמוד בראש בצלאל, אחד התפקידים המאתגרים בעולם העיצוב המקומי, ולאור הרקורד האקדמי והעיצובי שלו, יהיה מסקרן לראות לאיזה כיוון הוא יקח את האקדמיה.

2016: שלושה מינויים מסקרנים, חשובים ולא פשוטים צפויים להתרחש בתקופה הקרובה בבצלאל ולהשפיע על דמותה בעשור הקרוב: המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי וראש המחלקה לתקשורת חזותית.

לקריאה נוספת > נעמי גיגר ודנה גז על תהליך האוצרות של ״חורשה״, תערוכת הבוגרים של המחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל 2015

IMG_7896-HDR

מתוך התערוכה ״אחרי 20 שנה: עיצוב, זיכרון, רבין״, גלריה ויטרינה. צילום: עומר ביטס

4/11/2015 – גלריה ויטרינה במכון טכנולוגי חולון משלשת את שטחה

לאחר שהציג במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון ובמוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, נפתחה בגלריה ויטרינה של הפקולטה לעיצוב במכון טכנולוגי חולון תערוכת יחיד ראשונה בישראל לעודד עזר. בחודש נובמבר נפתחה הגלריה מחדש לאחר ששילשה את שטחה ל-250 מ״ר. תוכנית התערוכות לשנה הקרובה, שתשים דגש על מעצבים ישראליים מהדור הצעיר ודור הביניים, ביחד עם החלל המרשים, הם זריקת מרץ ותוספת חיונית מאין כמוה לסצינת העיצוב המקומית.

2016: מתוך רשימת התערוכות הצפויות בשנה הבאה מסקרנות במיוחד ״חומרים חכמים, חומרים טיפשים״ שתאצור שלומית באומן, ו״בקטנה: מחווה לפרופסור עמי דרך״, שיאצור אריה ברקוביץ׳. האתגר הגדול כעת הוא להביא את הקהל הרחב לגלריה, והדבר יחייב את הרחבת שעות הפעילות שלה.

לקריאה נוספת > פרופ׳ דנה אריאלי על גלריה ויטרינה המחודשת

05151d41d7b00a31028b4cd058a2c481_original

13/12/2015 – קמפיין הקיקסטארטר של נטע שלגי מסתיים בהצלחה עם גיוס של 3.3 מיליון דולר

עגלות תינוקות, רכבים, אופניים: כולם הגדילו משמעותית את קוטר הגלגלים שלהם בשנים האחרונות, והשנה הגיע גם תורן של המזוודות בדמות G-RO – המזוודה החדשה שעיצב שנטע שלגי. קמפיין הקיקסטארטר של G-RO השיג את יעד הגיוס שלו לאחר שש שעות בלבד, בזכות עיצוב ייחודי, מראה מעודכן ופיצ׳רים מגניבים כמו האפשרות להטעין את הטלפון הנייד.

2016: תהליך הייצור מתחיל והמזוודות מגיעות ללקוחות. רק נקווה שהם לא ישתמשו בדואר ישראל…

לקריאה נוספת > נטע שלגי מספר על תהליך העיצוב של G-RO