מתוך "אמנית בהתהוות", שירלי שור

במחשוב כמו באמנות - יוצרים יש מאין


0

תגובות


תגיות: 
שירלי שור

״עם כל פיתוח טכנולוגי לאורך ההיסטוריה נוצרה גם סוגה חדשה באמנות״, אומרת האמנית שירלי שור, שמשלבת בין אמנות לתכנות ויוצרת עבודות ״זמן אמת״ מבוססות קוד

האמנית שירלי שור יוצרת עבודות דיגיטליות, ממוחשבות, כבר יותר מעשר שנים. שור מציגה כעת ביריד האמנות Arti, בבית תירוש בהרצליה, פרויקט חדש, שהיא מגדירה כ״לא אופייני״ לעבודותיה: ״זו עבודת וידאו חדשה, שבה צילמתי את ענת הראל רצה על חוף הים. הוויז׳ואל שמתקבל הוא שילוב צבעוני ודינמי של התנועה שלה, חול ים, מים, קו רקיע, ובכלים טכנולוגיים יצרתי אפטר-אפקט של מעגל אינסופי. זהו עיגול ממוסגר בריבוע. למעשה זהו אובייקט ולא הקרנה על מסך״, היא מתארת.

למתבונן מבחוץ נראה שכל עבודותייך הן במדיום הדיגיטלי. מה ההבדל?

״רוב העבודות שלי מבוססות מחשב וכתיבת קוד והן ׳רצות׳ ומשתנות בזמן אמת, ואילו דווקא העבודה בווידאו מעובד היא חדשה אצלי. בעבודות מבוססות קוד, יש משהו מאוד מיידי וחולף. מדברים היום הרבה על שעתוק בהקשרים של אמנות וטכנולוגיה ואני בעבודותיי דווקא רוצה לדבר על החד-פעמיות של יצירת אמנות. להחזיר לאמנות הדיגיטלית את ההילה של אמנות גבוהה. וכך בכל עבודה שלי – כל רגע נתון הוא חד פעמי שלא יחזור על עצמו לעולם.

״ההבדל בין אמנות ניו מדיה לאמנות וידאו – נעוץ בכך שהווידאו הוא לופ סגור ולעומתו כאשר אני מנגנת משהו מתוכנת מתוך המחשב הוא משתנה ודינמי ואחר בכל רגע ורגע. אלה העבודות שרצתי איתן במשך עשור. היה חשוב לי לקחת את המדיה החדשה הזו ולעבוד עם ההתהוות המתמדת שלה. היום כשניו מדיה נכנס כבר לקונצנזוס ולמקדש האמנות (כמו הווידאו ארט לפניו), זה כבר פחות משמעותי, אני נוגעת בתחומים מרובים״.

שור מתגוררת בארץ אחרי שנים רבות ששהתה בארצות הברית, שם היא מיוצגת בגלריות בניו יורק ובסן פרנסיסקו. בארץ הציגה עד כה בעיקר בתערוכות קבוצתיות ובירידים. בחודש הבא תשתתף ביריד האמנות "צבע טרי", שם הציגה גם לפני מספר שנים, במסגרת חממת החדשנות, בשיתוף עם גוגל. אמש השתתפה במסגרת יריד Arti ברב-שיח על אמנות וטכנולוגיה, שבעיניה אינם רחוקים כל כך זה מזה.

"עם כל פיתוח וכל חידוש טכנולוגי נוצרה גם סוגה חדשה באמנות. החיבור בין טכנולוגיה משתנה לאמנות שמשתנה בזמן אמת הוא המקום שבו אני מרגישה את החוזקה שלי. בעבר הייתי חברה בקבוצת מחקר וניסוח של השיח המשמעותי על שילוב בין הטכנולוגיה לאמנות. הפילוסוף הצרפתי דרידה טבע את המושג Rhizon ועסק בפוסט מודרניזם ובפילוסופיית רשת ורוחב. הוא מדגיש את העובדה שהתהליכים משמעותיים יותר (או לא פחות) מהתוצר הסופי – יש דינמיקה של ייצור בזמן אמת, משמעות למשך״.

שור למדה תואר ראשון בפילוסופיה ובאמנות ותואר שני באמנות, ״איפשהו ניסיתי להפיק ויז׳ואל שמבטא את הרעיונות האלה. כל החוקיות שלי וכל היצירה שלי במשך עשור שלם הוא ליצור ויז׳ואל אסתטי שנובע מהדאטה. כל הנושא של ריל-טיים היום יותר טבעי אבל לפני עשור היה פחות עיסוק בו״.

העבודות של שור מראשית דרכה שילבו בין היכולת הטכנולוגית לעולם הפיזי. חלקן נעשו בסגנון אבסטרקטי וסוריאליסטי, בחלקן שלטה צבעוניות דינמית. העבודה ״אמנית בהתהוות״ הייתה חלק מסדרה שכל אחת מהעבודות בה הורכבה ממספר רב של דיוקנאותף של אנשים שהקיפו את האמנית, בנוסף לדמותה שלה. ״העבודות נעשו משכבות מרובדות והתוכנה שכתבתי חושפת פיקסלים מכל השכבות ויוצרת פורטרייט משתנה – כך שבכל רגע נתון מופיע לנגד עינינו קולאז׳ שונה. יש בעבודה דיבור על זהות. מי שאני עכשיו זה לא מי שהייתי לפני עשר שנים או לפני חמש דקות – אלא זהות היא נושא דינמי״. עבודה אחרת Landslide הייתה מפה שנוצרת בזמן אמת על פי חוקיות של תוכנה שכתבה.

איך הגעת לשימוש בתכנות?

״בן זוגי למד מדעי המחשב – הוא מאלה שכבר מגיל 15 יצרו תוכנות – וכשהלכנו לאוניברסיטה הוא פנה למחשבים ואני לאמנות ויחד למדנו פילוסופיה. היינו צעירים וחמודים ובשיא הטבעיות חיברנו בין שני העולמות, שיש ביניהם הרבה מהמשותף בעצם״.

מה המשותף בעינייך?

״גם האמנות וגם עולם המחשוב הם עולמות סופר יצירתיים, אם רק יש לך את הכלים התכנותיים. במחשוב כמו באמנות – אתה מייצר יש מאין. אמנם קוראים לזה מדעי המחשב אבל ברמות הגבוהות זה דבר מאוד יצירתי – כל התחום הזה. זה היה עבורי מקום מאוד נקי וחדשני, ליצור אמנות בכלים לא מקובלים ולבטא רעיונות״.

תגיות: 
שירלי שור