סטודיו קאהן

חומר חדש: הפתעות בזירת העיצוב ביריד צבע טרי


0

תגובות


סטודיו קאהן יציג ביריד צבע טרי גופי תאורה ומחיצות אדריכליות, שצמחו מעבודת מחקר שהחלו בימיהם כסטודנטים בבצלאל; גלריית העיצוב סאגה מציגה תערוכה של עשרה מעצבים; בוגרי חממות העיצוב של ״לצאת מהקופסה״ מציגים מתכשיטים ועד אריחי בטון

סטודיו קאהן

כבר כשהוצגה לראשונה, בתחרות עיצוב בדרום קוריאה ב-2010, זכתה ה-e-cooler של סטודיו קאהן בפרסים. הייתה זו מחיצה-משרבייה בנויה במראה של תחרה, עשויה מקרמיקה חלולה, אשר בתוך אריחיה הוזרמו מים לצינון הסביבה. היא התקבלה בהתפעלות בכל מקום שבו הוצגה, וזכתה לככב בספרי עיצוב ובספריות חומרים חשובות בעולם. אולם רק השנה, לאחר מחקר ארוך, החל הסטודיו לראשונה לייצר מחיצות אדריכליות המבוססות על אותו רעיון. אלה יוצגו לראשונה לקהל בשבוע הבא ביריד צבע טרי שיתקיים בשבוע הבא בנמל תל אביב.

״אנחנו עובדים על קולקציה חדשה לגמרי ושונה מכל מה שהצגנו עד היום״ אומרת מיי קאהן. ״לצד המחיצות נציג גופי תאורה חדשים. אלה מוצרים שהתפתחו מתוך העבודה בשנה האחרונה על פרויקטים אדריכליים. הייתה לנו משיכה לפריטים מסוג זה, שמשמשים לפנים ולעיצוב פנים, וכעת יוצאים מהתנור דברים נפלאים״.

אנחנו כל הזמן מושכים את הקצוות ודוחקים את הרף – מצד אחד בהיבט העיצובי אסתטי ושימושי של המוצרים שלנו ומצד שני בהיבט ההנדסי-טכנולוגי. אבל חשוב לנו להישאר בעולם של הקראפט והעבודה הידנית

סטודיו קאהן, בבעלות מיי ובעז קאהן, עוסק בעיצוב וייצור עצמי של יציקות קרמיות. מוצריהם המוכרים בעבר נעו מכלים שימושיים ובעלי הומור ועד פסלונים ותכשיטי קרמיקה עדינים. ״השנה אנחנו עובדים בחומר חדש שנקרא ויטריוס. זהו חומר קרמי שמבוסס על חומרים ממפעלי חרסה, ומעורב עם חומרים שלנו – הוא נשרף בחום גבוה (1240 מעלות) והוא יותר חזק מהחומרים שבהם השתמשנו במוצרים עד היום״.

בעקבות החומר החדש וגווני הגימור שלו, נקראת קולקציית התאורה ״ויטריוס אפור״. גופי התאורה משובצים בתבליטים – חלקם גאומטריים וחלקם בצורת בעלי חיים, ומחווטים בתאורת לד. המחיצות זכו לשם AirBricks והן, כאמור, פיתוח של אותה משרבייה, שזכתה בפרס ב-2010, בתחרות העיצוב green hart בסיאול ופורסמה בספר Vitamin Green של הוצאת Phaidon על עיצוב אקולוגי.

למה לקח כל כך הרבה שנים להוציא את המחיצה לייצור?

״עשינו הרבה מאוד בדיקות אבל בעצם אף פעם לא הגענו לשלב המעבר למוצר סופי. זה דרש גם השקעה חיצונית וגם מעבר לאופרציה גדולה של ייצור, וזה זר לעסק שלנו, שמושתת על עשייה עצמאית ומתוך המשאבים שלנו. זה היה מוצר טכנולוגי של קירור והוא דרש בין היצר תקינה וניקוז ומעורבות של הרבה מאוד גורמים. ברור שאנחנו עדיין חושבים שהרעיון של המים הוא נפלא, אבל לא בארבע הידיים שלנו. 

"אבל לאחרונה הבנו שיש ביקוש בשוק למחיצות – גם אם לא מקררות. בעקבות זאת ירדנו מעניין המים הזורמים והפכנו את המוצר ליותר מאסיבי. וזוהי הקולקציה החדשה״, מסבירה קאהן את התהליך. המחיצות עשויות מיחידות קרמיות חלולות ותלת ממדיות, הניתנות להרכבה זו לזו. הן מופיעות במספר דגמים והן חדירות לאור ולאוויר. החומר החדש ויטריוס מעניק להן עמידות גבוהה לתנאי חוץ או פנים ולכל מזג אוויר.DSC_0477

לא עברתם אף פעם לייצור בתהליך יותר תעשייתי?

״מעולם לא. אנחנו ממש מקדשים את הייצור העצמי בבית המלאכה ובאמצעים שעומדים לרשותנו. אנחנו כל הזמן מושכים את הקצוות ודוחקים את הרף – מצד אחד בהיבט העיצובי אסתטי ושימושי של המוצרים שלנו ומצד שני בהיבט ההנדסי-טכנולוגי״ מוסיפה קאהן. ״אבל חשוב לנו להישאר דיזיינר-מייקר, בעולם של הקראפט והעבודה הידנית״.

הפיתוח של המחיצות החל כבר בימי הלימודים שלנו בבצלאל, היא מספרת. ״הכי מדהים שזה בכלל התחיל מהמלחייה – למרות שהמוצרים נראים כה רחוקים זה מזה. את המלחייה היה צריך לשבור – ורצינו להמשיך לפתח עוד מוצרים שניתן לשבור. יצרנו רשת שעליה יצקנו סבך של צינורות מקרמיקה וביניהם מפרידי סיליקון, וכך נוצרה סבכה, ואז חשבנו שאפשר להזרים בזה מים – וכך נולד ה-e-cooler.

השתלבתם היטב בחיבור של עיצוב ליריד האמנות צבע טרי. איך זה עובד במפגש עם קהל?

״מאז התערוכה הראשונה שכללה עיצוב, אני חושבת שהקהל, לפחות ברובו, הגיע לראות אמנות והופתע. אנחנו הגענו עם הקולקציה שלנו, של חפצים וכלים פיסוליים, עם הרבה הומור ורגש והקהל קיבל את זה כמו סוכריות, מטעמים. זה דגדג את האמנות, אבל במחירים מאוד נגישים – פחות מאלף שקל. משהו שאנשים התחברו אליו מאוד – לקחת הביתה, לראות את זה כפריט ייחודי. בשנה שלאחר מכן עשינו קולקציה של פסלים – אבל היה בהם משהו מאוד קליל״.

באופן כללי מוצרי המעצבים מתומחרים בדרך כלל במחירים נמוכים מאוד יחסית ליצירות אמנות.

"נכון אבל אם בשנים קודמות הצגנו רק מוצרי מדף, בתג מחיר שמתאים לייצור סדרתי, השנה אנחנו מציגים קולקציות יותר מורכבות והמחירים של חלק מהפריטים יותר גבוהים. אלה סדרות מוגבלות וממוספרות – שמגיעות עם תעודה וחתימה – כמוצרי אספנות״.


פריטי עיצוב של אריאל צוקרמן והילה שמיע, צילום: עידו אדן

פריטי עיצוב של אריאל צוקרמן והילה שמיע, צילום: עידו אדן

תכשיטים מבת ים, אריחים מירוחם

בתצוגת העיצוב של היריד לוקחת חלק גם גלריית סאגה לעיצוב ישראלי, המתמחה בריהוט, גופי תאורה ומוצרי מעצבים צעירים. סאגה מציגה ביריד Local Design – תערוכה המאגדת מעצבים בולטים, שיחשפו מוצרים חדשים וגרסאות מיוחדות למוצרים מוכרים. משתתפים בתערוכה: אוהד בנית, ניל ננר, שרון סידס, פופאפלייטינג, סטודיו צ׳חה, אריאל צוקרמן, קוזי, עופר רובין, עומר פולקאירה רוזבסקי והילה שמיע.

popuplighting

popuplighting

במתחם הקבוצתי של ״לצאת מהקופסא״ ישתתפו 11 מבוגרי תוכניות העמותה, המפעילה את ״טרמינל לעיצוב״ – חממות שיתופיות לקידום הזדמנויות לעבודה, יזמות ופיתוח מקצועי עבור מעצבים צעירים. העמותה פועלת כיום בירוחם בנגב, בכרמיאל בגליל ובבת-ים ובעתיד גם בירושלים.

שירי עבדה

שירי עבדה

בין המשתתפים שירי עבדה, מעצבת תכשיטים ואמנית נייר, המציגה תכשיטים שמשולבים בהם ספרים מיניאטוריים. עדה אראל תציג קולקציה של מעמדים לעציצים, עשויים עץ עם הדפסים ייחודיים של גרפיקה בהשראה מעיצוב יפני. רותי שפריר מציגה מערכת חכמה של מדפים וספריות כוורת גיאומטריות, קלילות וחזקות. הכוורת עשויה מחומרים ממוחזרים, מיוצרת בטכנולוגיות לא מזהמות ונארזות באריזה שטוחה, לשינוע יעיל וחסכוני.

StudioKnob, צילום: מושי גיטליס

StudioKnob, צילום: מושי גיטליס

StudioKnob מציג שתי קולקציות: ״שעוני יפו״, קולקציה שנוצרה מרהיטים שבורים שנמצאו באיזור שוק הפשפשים, וגופי תאורה עשויים חיתוכי נוף בשכבות של פרספקס לבן, היוצרים תמונה מוארת. האדריכלית חנאן מסאלחה מציגה ״תכשיטי שולחן וגוף״ עשויים מפליז שעבר צריבה פוטוכימית וצופה בזהב, בדוגמאות המזכירות ערבסקות ומשרביות. הדר תדהר יציג אריחי בטון שפיתח בעבודה עם מפעל רן אל תעשיות לאבן ובטון בירוחם, במסגרת מעבדת פיס-טרמינל ירוחם לעיצוב.