50 כיסאות מנגה, סטודיו ננדו. צילום: Takumi Ota

מילאנו 2016 // פרויקט סיכום מיוחד


0

תגובות


פרזנטציה גרנדיוזית ריקה מתוכן, או הזדמנות מפעימה להיחשף למעצבים, רעיונות וחומרים חדשים? 13 מעצבים, עיתונאים, אוצרים, יזמים וקמעונאים מסכמים את שבוע העיצוב במילאנו, שהתקיים בחודש שעבר. וגם אם הם לא מסכימים על הכל, מיצב אחד הוכתר בכל זאת על ידי רובם - ובצדק - כמרשים ביותר: 50 כיסאות המנגה של סטודיו ננדו

זו הייתה (שוב) השנה של סטודיו Nendo.

כמעט כל מי שחזר משבוע העיצוב של מילאנו – שנערך השנה בפעם ה-55 ונחשב כאירוע העיצוב החשוב בעולם – הזכיר את ״50 כיסאות מנגה״, המיצב שהציג הסטודיו בהשראת אמנות הקומיקס היפנית. אוקי סאטו, שעומד בראש הסטודיו, יצא מצורת הכסא הפשוטה ביותר ושילב בקווי המתאר של 50 כיסאות פרטים אופייניים מעולם המנגה, כמו בועות דיבור או קווים וסלסולים המתארים תנועה. התוצאה המהפנטת, שהשתנתה לאורך שעות היממה בעקבות תזוזת העננים והשמש, גרמה למבקרים להשתהות בחצר המבנה המילאנזי העתיק, לבהות בהשתקפויות הבוהקות שיצרו הצורות הגיאומטריות במקום, ולצלם עוד ועוד (ועוד) תמונות.

IMG_2745

אין פלא אם כך שחודש לאחר שהסתיים שבוע העיצוב של מילאנו, 50 הכיסאות של ננדו עדיין צרובים בתודעה. אולם, מלבד המיצב של ננדו התקיימו במקביל ברחבי העיר מאות אירועים, תערוכות עיצוב קבוצתיות, ירידים מסחריים וביתני עיצוב, שהפכו ביחד את העיר במשך שבוע אחד למרכז תשומת הלב של עולם העיצוב. מה עוד נצרב בזיכרון? ואיך אפשר לסכם אירוע כאוטי ואקלקטי כל כך?

ביקשנו מ-13 מעצבים, עיתונאים, אוצרים, יזמים וקמעונאים לחזור אחורה בזמן ולסכם את מילאנו שלהם. לחלקם זה היה הביקור הראשון בשבוע העיצוב, ולחלקם, כמו אתי מאירוביץ – הבעלים של רשת הביטאט – זו הייתה הפעם ה-39 (!). חלקם הגיעו לביקור עבודה אינטנסיווי שהתמקד ביריד המסחרי, שמתקיים מידי שנה במרכז הירידים מחוץ למילאנו, ואילו אחרים כלל לא פקדו אותו והעדיפו על פניו את המעצבים העצמאיים ואת התצוגות המוזיאליות.

כך או כך, סביר להניח שרובם יפקדו את העיר גם בשנה הבאה: אחרי הכל, אין עוד מקום בעולם שבו בשבוע אחד נקבע מה יעבור ליצור המוני ומי ישכח במהרה כעוד גימיק מרהיב, ולפעמים די בכיסא מנגה אחד (ובסלט קפרזה משובח) כדי להתגעגע. להלן פרויקט סיכום מילאנו 2016 של פורטפוליו, עם רשימת המשתתפים המלאה לפי סדר ה-א״ב:

איתי אהלי, מעצב מוצר

״לא הרבה השתנה ביריד המסחרי, אך בתערוכות בעיר הרגשתי שיש דגש רב יותר על חומר וטקסטורה מצד אחד, ועל החיבור לדיגיטל ולעולם הווירטואלי מצד שני״. להמשך קריאה >>

איתי בראון, מעצב תעשייתי

״הביקור היה קצר מידי ולא באמת הספקתי לראות הכל, אבל ממה שכן ראיתי היה נחמד. בחלק היותר מסחרי, הפיירה, לא הופתעתי. עשה רושם שחברות חידשו במעט ומיחזרו פרויקטים״. להמשך קריאה >>

אתי מאירוביץ, מבעלי רשת הביטאט

״התצוגה של Kartell לילדים הייתה ביטוי למגמה הולכת וגדלה שבה חברות מובילות משתפות פעולה עם מעצבים על מנת ליצור צעצועים ופריטים לילדים בקטגוריית ה-high end. מצד שני, המגמה ההפוכה לכך שואפת להפוך את ה-high end לנגיש יותר מבחינה כלכלית״. להמשך קריאה >>

גיל רויטר, מעצב ויזם

״בשנים האחרונות התערוכה שמתקיימת במרכז הירידים של מילאנו הפכה למסחרית ושמרנית. חברות מוכרות מציגות את אותו הסטנד שנה אחר שנה ועושות טובה שהן משנות קצת את הבדים. עיקר העניין לגמרי עבר לעיר עצמה, שם אפשר להיחשף לחברות קטנות יותר וכמובן למעצבים ויוצרים צעירים ומבטיחים״. להמשך קריאה >>

גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון

״אני חושבת שכולנו חזרנו בתחושה שהשנה היה טוב יותר, אחרי כמה שנים שחזרנו קצת מאוכזבים. שבוע העיצוב הוא הזדמנות לברר האם באמת צריך כל כך הרבה ולקוות שצמצום איכותי יעשה טוב״. להמשך קריאה >>

ליאור ימין, הבעלים של אסופה, סאגה, ו-5070

״בלמברטה בסך הכל די השתעממנו, יותר מדי תחושה של פרויקטים חצי אפויים, ממש ברמה של סטודנט שסיים והגיע עם פרויקט הגמר למילאנו, שמתעוררת בכל פעם מחדש לכבוד שבוע העיצוב עם עשרות אלפי מבקרים שמגיעים לכבוד האירוע, וזה פשוט בילוי אחד ארוך״. להמשך קריאה >>

ליאת אריאב, בעלת משרד יחסי ציבור ותקשורת

״החשיפה למגוון המעצבים המוצגים, הרעיונות, החומרים החדשים, מפעימה אותי בכל פעם מחדש״. להמשך קריאה >>

מיה אור, העורכת ראשית של מגזין בית ונוי

״מרתק אותי לראות בשנים האחרונות את הקף המיצבים, מיצגים, מיזמים, תערוכות וכד׳, כנפח שרק הולך וגדל. מספר עצום של יוצרים שיש להם מה להגיד לעולם העיצוב העכשווי, או לפחות חושבים כך״. להמשך קריאה >>

מעיין פסח, מעצבת

״ישנה מגמה מתחזקת להצגת אויבקטים שאינם בהכרח שימושיים. הקהל וגם המעצבים עייפים מייצור המוני של עוד ספה / כיסא / שולחן. אלו אומנם לא יעלמו מהעולם, אך ישנה פתיחות והכרה בשיתופי פעולה, דרכי ייצור, ופיתוח חומרים חדשים״. להמשך קריאה >>

נגה פרידלנדר, סמנכ״ל שיווק ברשת טולמנ׳ס

״התערוכה השנה הייתה מלאה באנרגיות טובות של התחדשות ופיתוח, בכל החברות המובילות. ניכרה השקעה רבה בפיתוח ובכיוונים אסטרטגיים חדשים שעוד ישפיעו על התחום בשנים הקרובות״. להמשך קריאה >>

נתלי יצחקוב, טרנדולוגית ​ומייסדת The Visionary

״השימוש בטכנולוגיה נכח כמעט בכל מקום ומאידך היה אפשר להבחין גם במגמת-נגד של חזרה לשורשיות ולחומרים טבעיים״. להמשך קריאה >>

סיגל נמיר, הראש והמקלדת מאחורי מגזין Dezignzoom

״ראיתי דברים רבי יופי, מעניינים, מעוררי השראה, חדשניים. וכאלה שלא. חפצים כמעט גנריים בדמיונם המוגזם זה לזה. חפצים מיותרים. הרבה מדי חפצים. הרבה משאבים – לעתים יקרי ערך ממש – שמתכלים״. להמשך קריאה >>

עזרי טרזי, מעצב תעשייתי, פרופסור מן המניין במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל

״כשתמונות המעצבים מתנפחות, תוצרי העיצוב מצטמקים. העובדה שמתוך מעל 1,000 תערוכות שמתרחשות במילאנו הייתי כמעט היחיד שהתייחס למה שקורה במזרח התיכון היתה מוזרה. הרי אפשר לראות את הפליטים האלה ברחובות מילאנו, או בכל עיר בירה אחרת באירופה״. להמשך קריאה >>