השולחנות של סטודיו Kukka (בחזית), בתערוכה של מגזין Frame. צילום: ALBERTO FERRERO

מילאנו 2016 // גיל רויטר


0

תגובות


״בשנים האחרונות התערוכה שמתקיימת במרכז הירידים של מילאנו הפכה למסחרית ושמרנית״, אומר המעצב והיזם גיל רויטר. ״חברות מוכרות מציגות את אותו הסטנד שנה אחר שנה ועושות טובה שהן משנות קצת את הבדים. עיקר העניין לגמרי עבר לעיר עצמה, שם אפשר להיחשף לחברות קטנות יותר וכמובן למעצבים ויוצרים צעירים ומבטיחים״

איזו פעם במילאנו?

מי זוכר? נסעתי המון פעמים למילאנו במסגרת העבודה שלי. זכיתי לכתת רגליי בין רחובות וסמטאות העיר ולגלות רבדים שלמים של תוכן ועיצוב (זה מה שקורה כשצריך להישאר וויקנד במילאנו, כי כרטיס הטיסה זול יותר). אני חייב לציין שבפעמים הראשונות שביקרתי בעיר לא נשביתי בקסמה (כלונדונפיל מושבע), אבל חברים מקומיים ושוחרי עיצוב כמוני דאגו לכוון אותי לכמה מקומות מעוררי השראה ובלתי נשכחים, שאליהם אני חוזר פעם אחר פעם.

למה נסעת?

במסגרת ״HERE & THERE״, פרויקט הסיורים האורבניים שאני מנחה בבירות העיצוב והאופנה המובילות בעולם (לונדון, פריז, בקרוב אמסטרדם וניו יורק), הדרכתי גם השנה קבוצה של 20 אדריכלים/ות ומעצבים/ות במסגרת שבוע העיצוב של מילאנו. ההדרכה שלי מקנה כלים מעשיים לתרגום מגמות העיצוב לזירה המקומית, לערכים של עיצוב והבנת סגנונות העיצוב השונים – מעין מורה נבוכים לתעשיית הריהוט האיטלקית בפרט והבינלאומית בכלל – להבין מה רואים ואיך אפשר להשתמש בידע באופן פרקטי אמיתי גם בלבנט.

Moooi

Moooi

Moooi

Moooi

לסיכום

בשנים האחרונות התערוכה שמתקיימת בפיירה (מרכז הירידים של מילאנו) הפכה למסחרית ושמרנית. חברות מוכרות מציגות את אותו הסטנד שנה אחר שנה ועושות טובה שהן משנות קצת את הבדים ומכניסות חומר אחד או שניים חדשים. עיקר העניין לגמרי עבר לעיר עצמה, שם אפשר להיחשף לחברות קטנות יותר וכמובן למעצבים ויוצרים צעירים ומבטיחים.

השנה הגיעה לתערוכה כמות חסרת תקדים של ישראלים, ובעיניי זה נפלא, כי אולי אפשר יהיה לעשות שיפט ולדבר על ישראל בתור מדינה של עיצוב ולא של מלחמה… הפייסבוק שלי התמלא באנשים שצילמו את עצמם עם מרסל וונדרס מ-MOOOI (ואולי אחת ולתמיד נגיד שלא אומרים את שם החברה כמו מו של פרה). המיצב לא היה מרשים כמו בשנים עברו, אבל זה סוג של לסמן וי שהיינו שם.

לגבי טרנדים מובילים, להגיד שיש המון אפורים זו לא בדיוק בשורה, גוונים שונים של ירוק והמון פסטלים מעושנים ועכורים – אוקיי, ראינו כבר. גם הצהוב על כל גווניו עדיין חזק (מה שאומר שזה הכי לא טרנדי לשים כרית/ פוף/ שולחן צד בצהוב חרדלי או לימוני). המון חברות מסחריות גדולות מכוונות לקהל העשיר והמתעשר של מדינות הנפט והגז ולכן היה אפשר לראות את הבמה שנתנו השנה לחברות מתחום האופנה וחברות קלאסיות מנצנצות… לא שיק.

מתוך התערוכה של מגזין Frame

מתוך התערוכה של מגזין Frame

אהבתי במיוחד

התערוכה What's the Matter של המגזין ההולנדי FRAME עסקה בקשר שבין הפיזי לדיגיטלי – PHYGITAL – והעלתה שאלות לגבי כיצד טכנולוגיות דיגיטליות ישפיעו על חיי היומיום שלנו בעתיד. החלל בעיצובו של האדריכל האיטלקי פרוצ׳יו לוויאני תעתע בכל החושים, תוך שהוא משתמש בהדפסת טפט ייחודי של מרצפות על רצפת וקירות התערוכה באופן רציף. עבודת האוצרות הייתה נפלאה והציגה מיצגי וידאו ואינטראקטיב רבים, עבודות עם אשליות אופטיות של אור וצבע, ואירחה את העבודה SPECTRA של המעצבת הישראלית רונה מיוחס קובלנץ, ששילבה משטח קוורץ עם משטחי זכוכית צבעוניים.

אחרי שביקרתי באמסטרדם בסוף השנה שעברה ונתקלתי בהמון עיצוב טוב ואחר (להיות אחר בעיצוב זה מעולה), ידעתי שלא אוותר על לראות 125 מעצבים הולנדיים מדיסצפלינות עיצוב שונות בחלל אחד, ועוד בארמון, בתערוכה MASTERLY– THE DUTCH IN MILANO, שהתקיימה בארמון FRANCESCO TURATI ששופץ לאחרונה וקם לתחייה בצורה משכנעת במיוחד.

לאחר המתנה של למעלה משעה (זה מה שקורה כשמגיעים ביום ראשון וההולנדים מחליטים לחלק טוליפים בחינם), נכנסתי לחללי הארמון ששילבו בהצלחה בין העבודות השונות לחדרים המרשימים של המבנה. מפרסומים בבלוגים בינלאומיים לגבי התערוכה, מספר שבועות לפני שבוע העיצוב, ידעתי שהקטלוג של התערוכה יהיה מרשים במיוחד. בתור אספן פרינט כפייתי, עוד לפני שכבשתי את חדרי התערוכה (בריצה, כי היה לי עוד מה להספיק לראות) עטתי על הולנדית חייכנית וביקשתי את הקטלוג. היא כמובן בחיוך גם חילקה לי אותו. אחד היפים.

מתוך Masterly

מתוך Masterly

SAMSUNG CAMERA PICTURES

אחד המעצבים שאני מאוד, מאוד מעריך בעולם העיצוב הוא קניה הארה (KENYA HARA) שאצר בשיתוף עם האדריכל אנדריאה בראנזי (ANDREA BRANZI) במסגרת התערוכה המרכזית של הטריאנלה (שמתקיימת עד חודש ספטמבר) תערוכה מרגשת, NEO PREHISTORY, שהציגה 100 פעלים ו-100 אובייקטים שמגיבים להם. מסע מהפנט ומהדהד בחלל חשוך במיוחד שמציג מכלי נשק פרימיטביים ועד טכנולוגיות NANO מתקדמות ומוצרים טכנולוגיים של המאה ה-21.

לסיכום אני רוצה גם לציין במיוחד את התערוכה של הפקולטה לעיצוב של המכון הטכנולוגי חולון ״YES, AND…״, שאצר לוקה אור, ואת התערוכה ״מבט מגבוה – מירושלים לחאלב״ של עזרי טרזי שהוצגה לצידה.


מילאנו 2016 // רשימת המשתתפים המלאה לפי סדר ה-א״ב:
איתי אהלי מעצב מוצר // איתי בראון מעצב תעשייתי // אתי מאירוביץ׳ הבעלים של רשת הביטאט // גיל רויטר מעצב ויזם // גלית גאון האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון // ליאור ימין הבעלים של אסופה, סאגה, ו-5070 // ליאת אריאב בעלת משרד יחסי ציבור ותקשורת // מיה אור העורכת ראשית של מגזין בית ונוי // מעיין פסח מעצבת // נגה פרידלנדר סמנכ״ל שיווק ברשת טולמנ׳ס // נתלי יצחקוב טרנדולוגית ​ומייסדת The Visionary // סיגל נמיר הראש והמקלדת מאחורי מגזין Dezignzoom // עזרי טרזי מעצב תעשייתי, פרופסור מן המניין במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל