האור באמנות במבט פוליטי


0

תגובות


פורטפוליו News: השימוש באור בצילום, בציור ובמיצב עכשווי, כביטוי לביקורת פוליטית וחברתית,  בתערוכה הקבוצתית ״להיות יותר מסלע״ שתיפתח ב-27.10 בגלריה P8. אוצר: שרון תובל

מרב סודאי

מרב סודאי

יאיר ברק

יאיר ברק

כיצד משמש האור ביצירת אמנות ככלי להדרה, להעצמה, להדחה, לדיכוי או לשימת דגש על נושאים פוליטיים-חברתיים – התערוכה ״להיות יותר מסלע״, שתיפתח ב-27.10 בגלריה P8, מציעה מבט פוליטי על השימוש במושג ״האור״ באמנות ישראלית עכשווית. ב עבודות הצילום המוצגות בתערוכה מוצג ״האור המזרחי מוצב אל מול הנוף המערבי״, הצללות שנעשו על מנת להמחיש השטחה חברתית ותרבותית, נגטיבים שהורכבו כחיבור להתבוננות מגדרית והדגשתה, ציורים בהם הצבע השחור הוא ניסיון שחרור מהדיון העדתי, לצד עבודות וידאו ומיצבים.

האוצר שרון תובל שואף לתת במה וביטוי לעשייה ולחשיבה ביקורתית, הבאים לידי ביטוי בשימוש באור באמנות עכשווית, באמצעות עבודות של יאיר ברק, דנה יואלי, רמי מימון, אמירה ז׳יאן, פהד חלבי, דוד עדיקא, אלה ספקטור, ליאור גריידי, יוסף ז׳וזף דדון, מרב סודאי, ראם אהרוני, יובל אצילי ושחר אפק.

״אנו חיים בזמנים שטופי שנאה ובפוליטיקה מקומית מתעתעת, ומנגד חווים עוני יצירתי מצד תערוכות אמנות פוליטיות בולטות. השיח הפך לרדוד מבחינה זו, או מאוד לא ישיר. באמצעות תערוכה זו, בכוונתי להוסיף לשיח הקיים את תרומתי בתחום, ממקום מאוד לא שגרתי. בתערוכה זו אני מחבר בין הפוליטי לבין המדיום האמנותי״, כותב תובל.

יובל אצילי

יובל אצילי

״האור הוא כלי רב עוצמה היכול לעורר רגשות, תחושות, להעביר סיפורים. שימושו באמנות, לאורך תולדותיה, ואף מראשית היצירה האנושית, התקיים לצרכים אסתטיים אך גם פוליטיים, ביקורתיים ולמטרות שכנוע, תעמולה והעצמה". תובל מותח קו בין העכשווי לבין ביטויים שונים של שימוש באור באמנות הישראלית, מאז ימי בצלאל של ראשית המאה ה-20. לדבריו, הוא מאמין בגלריות העצמאיות והשיתופיות כבמה הנכונה לקיים דיון אמנותי חופשי מאילוצים ובלתי תלוי בגורמי ממון וממסד.

רמי מימון

רמי מימון