1+1 / כלבים וחתולים


0

תגובות


1+1 / עיצוב לתרבות: אביגיל ריינר ושלומי נחמני (The Studio) על המיתוג של התערוכה כלבים וחתולים של אגף הנוער במוזיאון ישראל

הדימוי של התערוכה כולל סמל שמאחד גרפית בין הכלב לחתול, כך שלמעשה כלב = חתול, חתול = כלב, ושניהם משקפים אותנו, בני האדם. מטרת הסמליל הייתה לאפשר מיזוג מחד, אך פיצול מאידך, כדי לייצר מודולריות בהתאם לחלקי התערוכה. הדימוי כולל סימני פיסוק שעוזרים להציף את השאלות שמעוררת התערוכה:
– כלב = חתול, חתול = כלב?
– כלב הינו ההפך מחתול, חתול ≠ כלב
– האם חתולים וכלבים יכולים לחיות יחד?

עקרון נוסף בסמליל הוא ההיפוך בין הטקסט לדימוי (קו המתאר של החתול מצביע על המילה כלב ולהפך) על מנת להבהיר את החשיבה האוצרותית שבה יש זיקה בין בעלי החיים השונים.

מתוך התערוכה כלבים וחתולים. האיורים של איתן אלוא (מימין) לצד לוגו התערוכה. צילומים: בני מאור

התהליך

תהליך מיתוג התערוכה החל עם דיון תאורטי אודות התערוכה עם האוצרת, אורנה גרנות. התערוכה מזמינה את הצופה להתבונן בצורה אחרת על החיות המוכרות כל כך לכולנו. המיתוג כלל עיצוב סמליל, שפה טיפוגרפית בעבור כל הטקסטים בתערוכה, יצירת שטיח גרפי שמוביל את הצופה בין חלקיה השונים, ובנוסף עיצוב הזמנה לתערוכה.

מטרת השטיח הגרפי שמקיף את התערוכה, היא ליצור רצף צבעני שמבהיר באופן שלא ניתן לערעור שחתול = כלב (!) מכיון שהם חולקים את אותה פלטה צבעונית. לכן השטיח כלל מלבני צבע, בדומה למניפת צבעים, שהגדירה את זני הכלבים לעומת זני החתולים והובילה את הצופה בחללי התצוגה השונים.

התהליך כלל מפגשי הכרות עם הרעיונות והעבודות שאוצרת התערוכה בחרה, יחד עם חשיבה משותפת עם לילך שטיאט, מעצבת חלל התערוכה. תהליך עבודה פורה שכזה, בין אוצרת, מעצבת חלל ומעצבים גרפיים הובילו לכך שהתערוכה קיבלה פתרונות כוללים ומהודקים יותר. במקרה של התערוכה הזו, שיש בה תוכן מאוייר רב, גם העובדה שהיה דיאלוג פורה עם איתן אלוא, שאייר את הדימוי המוביל (ההזמנה ודפדפת התערוכה), היתה יתרון גדול.

המקום השני

המקום השני

המקום השני ניסה לפנות לקהל היעד של התערוכה, ילדים ונוער, דרך אפיון של פונט וחיות שהסתתרו בתוכו. זו אופציה יותר ילדית ומחוייכת שמראה כיצד חתולים וכלבים חולקים כמעט את אותם תווי פנים, עם הבדל דק מאוד.

עיצוב טוב

עיצוב טוב לתרבות הוא כזה שמעודד את הצופה לצלול פנימה לתוך התצוגה, תוך שימוש באמצעים שמאפשרים חשיבה פרומה ויצירתית אצל הצופה.