גלי גרינשפן

Print Screen 2017: ערב שוטטות 


0

תגובות


פורטפוליו Promotion: היחסים המורכבים והמתפתחים שלנו עם הלא אנושי, הבית כאורגניזם חי, תכנית רזידנסי בדגש על מציאות מדומה, הקרנות בכורה ויצירה של משחק מחשב שמתהווה ומתרחב לעיני הקהל בזמן אמת. שלו מורן, אוצר תכנית המשחקים של פסטיבל פרינט סקרין, מספר על ערב השוטטות הלילי של הפסטיבל שיתקיים ביום חמישי

מופעי סאונד מתהליכי התסיסה של שימורי ירקות, כאשר האופן שבו הבקטריות מפרקות את החומר משמש כחומר גלם ליצירת רעש ומוזיקה; מראה אינטראקטיבית המרכיבה את הפורטרטים של המשתתפים המתקרבים אליה מדימויים דינמיים של אלפי זבובים; עבודת וידאו אינטראקטיבית הכוללת מצלמות קינקט המעבירות את המבקרים התנסות רב חושית, שבה הם הופכים ללהקת פלמינגו מתואמת. אלה רק כמה מהעבודות שיוצגו בבכורה עולמית וישראלית בתערוכה Alien Minds, שתוצג כחלק מערב השוטטות של התנסויות ברחבי המדיטק ומוזיאון העיצוב חולון.

התערוכה בוחנת את היחסים המורכבים והמתפתחים שלנו עם הלא אנושי. בסדרה של מיצבים ומיצגים, האמנים בתערוכה מתבוננים, לומדים, פועלים, משתפים פעולה, שולטים ומגלמים את המיקרוסקופי, החייתי והממוחשב. תהליכים אלה מדגישים הן את קווי הדמיון והן את ההבדלים בינינו לבין השותפים הלא אנושיים שלנו, אך לאורך הדרך, מעלים את האפשרות שמוחות זרים אלו עשויים למעשה להתעלות על שלנו במובנים רבים.

Laurent Mignonneau, Christa Sommerer

התערוכה השנייה, E-Byte, מתבוננת על הבית כעל אורגניזם חי. בתערוכה יוצגו עבודות וידאו, פיסול ומציאות וירטואלית המתייחסות לבתים וחפצים ביתיים שמוכרים לנו וזרים בעת ובעונה אחת. האמנים בתערוכה תרים אחרי התחושה החמקמקה של הביתיות ומשתמשים בייצוגים טכנולוגיים ודיגיטליים כמו הדמויות, מידול תלת ממדי ומשקפי ה-VR ליצירת אינטימיות מחד ולהגדלת הבלבול המרחבי מאידך. התוצאה היא בתים שאינם דוממים אלא נעים ומשתנים בהתאם למציאות פוליטית, לנסיבות כלכליות, לאלגוריתמים ממוחשבים, בהתאם לרוח התקופה.

״מתחם המדיטק הוא לא קוביה לבנה. הוא מתחם גדול שכולל בין השאר ספריה, מוזיאון, תיאטרון, קולנוע, מרתפים ועוד, ובמהלך הערב אתה משוטט ברחבי המתחם ובכל פינה מחכה לך משהו מלהיב חדש״, אומר שלו מורן, אוצר תכנית המשחקים של פסטיבל פרינט סקרין, שמספר על התכנית. ״בכל פינה יש עבודה שמתאימה לה, וזה ממש מגניב, לחוות ככה יצירה כמו בחוויה של טיול.

״השוטטות מתאימה גם למודל האמנותי של פרינט סקרין: זה פסטיבל מולטי דיסציפלינרי באופי שלו, שלא מחוייב לתחום אמנות אחד או לסוג אחד של חלל. יש בו פרפורמנס וקולנוע והרצאות והקראות שירה ועבודות אינטראקטיביות וכאלו שמערבות את הקהל ומציאות מדומה וגיימינג ועוד ועוד. זו באמת רב תחומיות אמיתית ועשייה תרבותית מגוונת, שנחשפות במיטבן בערב השוטטות״.

רוני קרפיול

בערב השוטטות תחשף גם תכנית הרזידנסי שפועל השנה בפעם הראשונה, בתמיכת מפעל הפיס ובשיתוף יפו קריאטיב. ארבעה אמנים עבדו סביב התמה של מציאות מדומה, והשתמשו בה לא רק כי צריך או אפשר, אל איצרו עבודות שבאמת מנצלות את המדיום. כך, זיו שניידר תציג הדפסות תלת ממד ווידאו ארט שנגזרים מהטכנולוגיה, יותם רוזין יצר טיול בעולם תלת ממדי ואמנית התיאטרון קארה פרנסיס תיצור מעין מפגש של הקהל עם מערכת ״בינה מלאכותית״. פרנסיס משתמשת בצורה מתוחכמת במכשירי הסלולר של הצופים כדי לעמת אותם מול הקשר ״הרומנטי״ והחרדות שהם מפתחים עם המכשירים שלהם. לבסוף, היא עושה שימוש במציאות וירטואלית כדי לעצב אוטופיה/דיסטופיה של איחוד אדם־מכונה.

שני סרטים יוקרנו בהקרנת בבכורה בישראל. הראשון, ״מסע דרך הזמן״, סרטו עטור השבחים של הבמאי האמריקאי טראנס מאליק, שהיה מועמד לפרס אריה הזהב בפסטיבל ונציה 2016. הסרט הוא מסע היסטורי ביקום: מהולדת הכוכבים ואבולוציית החיים על פני כדור הארץ, דרך מערכת השמש וכוכבי הלכת, אל מעמקי האוקיינוסים. הדימויים המופיעים על המרקע המלווים בקולה של קיייט בלנשט מציגים חזון וויזואלי מרשים ונעים בין מציאות לבדיון, בין ארציות לשמימיות.

הסרט שני, ״הוריקן, אודיסיאה של רוח״ – שביימו סיריל ברבנקון, אנדי בייאט, וג'קלין פרמר – הוא סיפור הולדתה, חייה ומותה של סופה אחת ששמה לוסי. היא מתחילה את מסעה הסוער בסנגל כסופת חול מבשרת רעות, פונה מערבה אל האוקיינוס האטלנטי תוך טלטלת ספינות אדירות, ולבסוף מתנגשת בעוצמה בקריביים.

גלי בליי

ולבסוף, Agility: A Game Jam Performance, האירוע המרכזי של תכנית המשחקים של הפסטיבל, תכלול עשרה אמניות ואמנים דיגיטליים מרחבי העולם במרתון לאורך ימי הפסטיבל, שיוצרים ביחד בזמן אמת משחק מחשב שמתהווה ומתרחב לעיני הקהל. ״סגנון העבודה הוא במסורת הג'אם: יצירה מתוך אילתור משותף שבו כל משתתף מזין ומשפיע על עבודתם של האחרים, כך שהמשחק מתפתח באופן אורגני, מתוך רב שיח בין הצוות כולו״, מסביר מורן על התכנית שתמשיך גם בשבוע שאחרי, בפסטיבל אינטימדאנס.

״תהליך העבודה יהיה חשוף לקהל, ובכל 20 דקות תתעדכן גרסה חדשה ומורחבת של המשחק. הקהל מוזמן לצפות, לשחק ולהשפיע. זה המקבילה של עולם המשחקים למושג ההאקאתון: אירוע קצר שבו מנסים לפתח יצירה או מוצר חדשים, מהתחלה ועד הסוף, או לפחות עד שלב האבטיפוס, לפעמים בצוות קיים ולפעמים בצוות שמתגבש רק בג׳אם עצמו״.

״תרבות הג׳אמים הפכה לחלק מרכזי מלוח השנה של יוצרי משחקים עצמאיים בעולם, ואף חודרת אט אט לתהליך הפיתוח של משחקים גם בסטודיות גדולים. מפתחים עושים היום ג'אמים של שעה או של שבוע, דרך האינטרנט או ביחד באותו חלל פיזי, במשרדים, בווילות מרוחקות בכפר, בטירות סקוטיות ובאיים יווניים, על רכבות ועל אניות, כחלק מטור בין מדינות, ועוד ועוד.

באירוע הזה אני מבקש לבחון בין השאר את האפשרות של ג׳אם להיות פרפורמנס מול הקהל, וכן את גבולות היצירה באיטרציות מהירות – מה שנקרא בתעשיה Agile Development – על ידי כך שננסה להוציא גרסה חדשה ומורחבת של המשחק כל שעה, או אפילו פחות מזה״.

זיו שניידר