שבוע העיצוב ירושלים 2017. צילומים: דור קדמי

שבוע העיצוב ירושלים בפורטפוליו // שבועיים אחרי


0

תגובות


״בניגוד לאירועי ׳כאילו עיצוב׳ אחרים, שדומים יותר לירידי מכירת רהיטים, שבוע העיצוב ירושלים הוא אירוע מקצועי נטו ללא מעורבות מסחרית, מה שמאפשר סוג אחר של ניהול אמנותי, אוצרות, מחקר ושיתופי פעולה״. איילת דרור ורן וולף - המנהלים של שבוע העיצוב ושל בית הנסן - מסכמים את שבוע העיצוב ירושלים שמשך כ־20 אלף מבקרים

Yuval:

הי איילת, הי רן, בוקר טוב. שבועיים אחרי שהסתיים שבוע העיצוב, מה שלומכם?

Ayelet:

מרוצים ורגועים

Yuval:

יפה! ללא ספק מגיע לכם לנוח קצת. בואו נעשה סדר לטובת מי שלא מכיר, ואולי נתחיל איתך רן – איך קרה ששבוע העיצוב ירושלים התקיים תחת החסות של בית הנסן?

Ran:

כבר מתחילת הדרך כשפתחנו את בית הנסן במתכונתו הנוכחית הבנו שתחום העיצוב יהיה המוביל בפעילות, ותוך שנתיים גם שבוע העיצוב – שהתחיל ביוזמת הרשות לפיתוח ירושלים עם המעצב קני סגל – עבר להיות חלק מפעילות בית הנסן. האירוע החל ככנס ותערוכה בשיתוף מוסדות הלימוד בעיר. אנחנו התחלנו לחשוב בגדול יותר, תוך הבנה שהאירוע יתפתח ככל שבית הנסן ייפתח ויתחיל את הפעילות שלו. זו השקעה לטווח ארוך ותהליך של שנים שאנחנו בתחילתו

אי עיצוב האופנה בניהול האמנותי של האחים מוסלין

Yuval:

אתה מדבר על השקעה לטווח אורך, על התחלה של תהליך, ואני רוצה לשאול את שניכם: מה החזון של שבוע העיצוב ירושלים? מה המטרה שלו? איזו השפעה צריכה להיות לו? יכולה להיות לו?

Ayelet:

המטרה הגדולה היא קידום העיצוב בארץ, ויש לזה כמה שלבים או צדדים. דווקא בגלל שאנחנו לא מגיעים ממסורת עיצוב עתיקה או תעשייה ענפה, היה חשוב בתור התחלה לחשוף את העשייה לקהל רחב יותר. אני חושבת שזה הדגש ששמנו בשנה הראשונה שהנסן ניהל את השבוע. אחרי שהאירוע הראשון (שהיה קטן באופן משמעותי ביותר) זכה לחשיפה תקשורתית ולאלפי מבקרים, יכולנו להגדיר מטרות רחבות יותר. לכן, המטרה של שבוע העיצוב היא אמנם לחשוף את העשייה לקהל הרחב, אבל במקביל לייצר פלטפורמה למחקר ולתצוגה של מעצבים מקומיים ורשת קשרים בעבור המעצבים.

והכל בראייה שנתית ולא נקודתית

Ran:

אני גם חושב שאחת המטרות היא לחזק את ירושלים כמרכז העיצוב בארץ, תחום שברמה העירונית רק ירושלים וחולון עוסקות בו באמת. ולאור הכח האקדמי והמקצועי שקיים בעיר, וגם בזכות הפעילות הרבה בקהילה היוצרת בעיר, יש לבית הנסן ולאירוע הזה יכולת להשפיע

Yuval:

איך כל זה בא לידי ביטוי בשבוע העיצוב האחרון?

Ran:

לדוגמה, בשיתופי הפעולה הבין־לאומיים בין מעצבים מקומיים לקבוצות מחו״ל. בנוסף, נעזרנו בהמון כוחות מקומיים – הרבה קבוצות ומעצבים מקומיים, וגם אנשי ניהול, תוכן והפקה סביב סצנת העיצוב – וחיברנו אותם לכל מה שקורה בתחום ובבית הנסן בפרט

Ayelet:

כמו שרן אמר, קודם כל התחזק הקשר של בצלאל לשבוע העיצוב והשנה הוצגו שתי ערוכות מרכזיות: האחת רב מחלקתית של התואר הראשון באי האקדמיה שבמוזיאון הטבע והשנייה בבית הנסן במסגרת התואר השני של עיצוב תעשייתי. כמו כן השקנו מספר תוכניות שנתיות, ביניהן תוכנית הצוותים הבין־לאומית ותוכנית העסקים הקטנים; ויצרנו קשרים בצד המסחרי, שאני מאמינה שיממשו את עצמם בשנים הקרובות במטרה לחזק את הקשר בין התחומים, תוך ניצול המשאבים לתמיכה בעשייה העיצובית. במקביל, האירוע – ובעיקר המעצבים – זכו לחשיפה מקומית ובין־לאומית

אי עיצוב המוצר בניהולו האמנותי של איתי אהלי

Ran:

בנקודה הזו חשוב להדגיש גם, אפרופו הפתיח, ששבוע העיצוב ובית הנסן הם מקומות מקצועיים נטו ללא מעורבות מסחרית, בניגוד לאירועי ״כאילו עיצוב״ אחרים בארץ, שדומים יותר לירידי מכירת רהיטים

Ayelet:

בהחלט. זה גם מה שמאפשר לנו סוג אחר של ניהול אמנותי, אוצרות, מחקר ושיתופי פעולה

Yuval:

ומבחינת הקהל הרחב? כמה מבקרים הגיעו השנה לשבוע העיצוב ירושלים?

Ran:

הגיעו קרוב ל־20 אלף איש. התגובות היו טובות מאד ומעניין היה לראות מי מתחבר למה

Ayelet:

שמחנו לראות מגוון גדול, הן קהל מקצועי והן קהל רחב, ולמרות הקלישאה ובזכות ירושלים – קהל באמת מגוון

Yuval:

מה אתם חושבים הקהל הזה הבין על עיצוב? על מעצבים? כי הגיע גם קהל שלא בהכרח יודע מה זה עיצוב, או שרגיל לצרוך אותו בהקשר אחר. איזו חוויה הוא עבר?‎

Ayelet:

אני חושבת – או לפחות מקווה – שהצלחנו לחשוף עשייה עיצובית לקהל מקצועי ולא מקצועי‎. ולחדש להם. איי העיצוב הם דוגמה טובה כי הם הכניסו את הבאים לתוך העשייה עצמה, מתהליך החשיבה ועד ההוצאה לפועל. אז אני רוצה להאמין שהפרויקטים, חלק יותר חלק פחות, סיקרנו/חשפו/הבהירו לכל סוגי הקהל מהו עיצוב, ואולי אפילו מהי חשיבה עיצובית, שזה מושג שבעבורי התבהר עוד יותר השנה. וגם אם המונח עצמו לא היה המונח שהם השתמשו בו, אני מאמינה שזה אחד המסרים שעברו בשבוע הזה

Ran:

אני חושב שאפשר התקדמות גדולה משנה לשנה, גם בכמות הקהל וגם בתגובות. בהקשר הזה אני חייב לתת מילה טובה לענת ספרן ולטל ארז שאצרו אירוע שפנה למגוון קהלים וריתק אותם, ובמקביל קיבל מחמאות מטובי האוצרים במוזיאונים בארץ ומפרויקטים בחו״ל‎

הפרסומים היומיים של אי העיצוב הגרפי בניהול האמנותי של מיכל סהר וגיא שגיא

Yuval:

אז אני בכל זאת רוצה לשאול שאלה לא פוליטיקלי קורקט, ולהסתכן בכך שיאשימו אותי בזחיחות תל אביבית. עד כמה אירוע עיצוב שמתקיים בירושלים יכול להשפיע על עולם העיצוב המקומי? כי זה באמת היה אחד מאירועי העיצוב הלא מסחריים הכי גדולים שהתקיימו בארץ, וזה לא ברור מאליו ההשקעה הכספית יוצאת הדופן של הרל״י, משרד מורשת והעירייה

Ayelet:

זו לא זחיחות, זו בהחלט שאלה ששאלנו. קודם כל אני רוצה להאמין שהוכחנו שיש הצדקה וכוח לאירוע כזה בעיר ותכל׳ס בארץ‎: בכל זאת זו ישראל וקהילת העיצוב לא מספיק גדולה כדי לחלק אותה לערים‎. מעבר לזה ירושלים היא ביתה של בצלאל וכן של בתי ספר מצויינים ומובילים נוספים בתחומי האמנות, הקולנוע והניו מדיה. זו קרקע פורייה לעשייה לא מסחרית, בעלת משיכה ארצית ובין־לאומית, עם חלק מהמבנים היפים בארץ, כמו בית הנסן לדוגמה…‎

Ran:

הסיפור של ירושלים תל אביב מצחיק אותי קצת‎. אחרי שנות פעילות בשתי הערים, מצד אחד יש שונות גדולה כמובן, אבל מצד שני – ובדגש על הנסן ושבוע העיצוב – הדברים הייחודיים שיש בהם גם משהו מעבר לאירוע עצמו הם מה שנותן ערך מוסף לחוויה ולעשייה היצירתית, וזה חזק יותר בירושלים; תמיד היה ואני מקווה שתמיד יהיה‎. יש בעיר הזו משהו נוסף ובהנסן הוא מתעצם, וזה חוזר על עצמו אצל כל מעצב, אמן או אוצר שמגיעים לפעול אצלנו‎.

חוץ מזה, גם הפועל לקחה אליפות‎, ומכבי לא‎…

Yuval:

אז מכל מה שקרה, מה אהבתם במיוחד, מה הפתיע אתכם, עבודה או תערוכה או אירוע (וזה לא ניסיון לסחוט מחמאות על אי•זיקה, התערוכה שאצרתי עם גלית גאון…)‎

Ayelet:

אני הכי שמחה על התוכניות השנתיות שהשקנו‎, שמאפשרות לבנות תשתית אמיתית ובת קיימה למחקר ופיתוח למעצבים, וכן פלטפורמות מכובדות לתצוגה. יותר ספציפי מזה – כמו שאתה יודע – אני מאוהבת בנברשת של רונן בבלי מסטודיו מג׳נטה, במסגרת התערוכה המצויינת שאצרתם על איזיקה גאון, שהשיקה את התוכנית ההיסטורית השנתית‎

רונן בבלי, סטודיו מג׳נטה, מתוך התערוכה אי•זיקה

Ran:

אני אתחיל דווקא מה לא הפתיע אותי. לא הפתיעה אותי הפתיחות וההיענות של הרשות לפיתוח ירושלים ושל המשרד לירושלים, שמאפשרים לבית הנסן כל פעם מחדש להגיע למקומות חדשים. ולא הפתיעה אותי גם איילת, שניהלה את האירוע בצורה מעולה יחד עם כל הצוות של בית הנסן‎

Ayelet:

תודה רבה!‎

Ran:

מה שכן הפתיע אותי היה אירוע הפתיחה שהגיעו אליו אלפים רבים, למרות שהיה פרוס על חמישה מוקדים – רחוב עזה, מוזיאון האיסלם, מרכזת בזק, בית הנסן ומוזיאון הטבע. אנשים צעדו וחוו את כל התוכן שהיה, על אף שנפלנו על יום שרבי…‎

Yuval:

באמת היה חם מידי באותו יום, למרות שזו ירושלים…

רגע לפני סיום, מה התכניות לשבוע העיצוב ירושלים 2018? יש כבר תאריך?‎

Ran:

אני מעריך שבחודש הבא נתחיל לעבוד ונודיע על תחילת ההיערכות לשבוע העיצוב ירושלים 2018 שיתקיים בחודש יוני‎

Yuval:

מגניב!

ואיילת, אחרי ארבע שנים שניהלת את בית הנסן ולא רק את שבוע העיצוב, איך את מסכמת את התקופה הזו ומה התכניות לעתיד?‎

Ayelet:

שאלה גדולה. קיבלתי הזדמנות מדהימה לעזור, ולעצב את בית הנסן, ונהניתי מכל רגע.‎ שבוע העיצוב היה מימוש של מה שאני מאמינה בו, וזו הייתה זכות באמת באמת גדולה להיות חלק מדבר כזה‎. אני חושבת שעשינו הרבה ושיש עוד הרבה פסגות לכבוש, ואני באמת מאמינה שאפשר ושיש להנסן את השותפים לעשות זאת‎

Yuval:

אחלה. משהו חשוב נוסף להגיד לפני שמסיימים?‎

Ayelet:

תודה לך על העבודה לאורך השנה, תודה ענקית לרן על הכל, ונתראה בשבוע העיצוב ירושלים 2018‎
bigger and better

מתוך אי האקדמיות במוזיאון הטבע