גופי תאורה משעם של spapla. צילומים: דרור ורשבסקי ודנה סאבו

אנחנו תמיד נהנים לראות איך אנשים נדהמים לגלות שהכל עשוי משעם


0

תגובות


״ירוק״, קל במשקל, עמיד, קל לניקוי, גמיש מפתיע וטרנדי: דנה ואפי סאבו מבשרים עם spapla את בשורת השעם

ארנק לגבר מבד שעם וצריבת לייזר

Yuval:

הי דנה, בוקר טוב

Danna:

בוקר אור

Yuval:

מה שלומך?

Danna:

הכל נהדר, אני פה עם אפי, בן הזוג 🙂

Yuval:

יפה! ספרו קצת על עצמכם לטובת מי שלא מכיר: מה למדתם, איפה, מתי ומה עשיתם מאז ועד היום, ככה בכללי

Danna:

אני למדתי אמנות במדרשה לאמנות, בית ברל, ולאחר הלימודים עסקתי בעיקר בעיצוב גרפי עד היום. אפי הוא בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי במכון טכנולוגי חולון וכיום הוא עובד בתחום הפלסטיקה. לאחר שביתנו נולדה החלטנו שזה הזמן שלנו להתחיל ולנסות להגשים את החלום: עסק יצרני שהוא כולו שלנו. חיפשנו חומרים מעניינים להתעסק איתם והתחלנו עם סוגי עץ שונים.

במהלך החיפושים והמחקר נתקלנו בשעם והתאהבנו. התחלנו ללמוד את החומר, להכיר את המקורות ואת תהליך ההפקה. גילינו חומר ירוק ויפהפה עם סיפור הפקה מרתק ולא כל כך מוכר. יש לשעם תכונות מעניינות שעוזרות לנו ליצור מגוון מוצרים עם המון יתרונות: הוא חומר ירוק מאוד, קל במשקל, עמיד מאוד, קל לניקוי וגמיש. אפשר ליצור ממנו בדים, לוחות, מוצקים, תערובות עם חומרים חדשים. התחלנו ליצור מוצרים מכל מיני תחומים והיום אנחנו מתמקדים בעיקר במוצרי אופנה ופריטי דקור לבית

Yuval:

כמו מה לדוגמה?

Danna:

בתחום האופנה אנו מייצרים בעיקר תיקים וארנקים. בתחום הבית סלסלות אחסון, תחתיות, ראנרים וכל מיני אקססוריז לבית. לאחרונה השקנו שתי מנורות שעם מתוך קולקצייה בעבודה. השילוב בין הטבעיות של השעם, שנותנת תחושה של חמימות וקלילות, למראה המודרני והטרנדי, משך אותנו והביא אותנו ליצור לתחום התאורה

תיק גב מבד שעם ודמוי קטיפה

ארנק לאישה מבד שעם וצריבת לייזר

אפי ודנה סאבו

Yuval:

אז בואי נדבר רגע על המראה המודרני והטרנדי, כי אני מניח שיש לא מעט אנשים שהשעם נתפס אצלם כמילה נרדפת ללוחות האלה שאפשר לנעוץ בהם דברים, ואני תוהה עד כמה הם עושים את המעבר משם לעיצובים שלכם? במילים אחרות: האם זה באמת טרנדי?

Danna:

זה בדיוק העניין. בארץ מכירים את השעם בשימושים הישנים שלו, פקקי שעם, לוחות שעם וכדומה, אבל יש לשעם כל כך הרבה יותר מה להציע. כיום השעם מגיע בווריאציות שונות ומגוונות שמאפשרות שימושים מיוחדים ומפתיעים. בד השעם, העשוי משבבי שעם קטנים המודבקים על גבי בדים ומשוייפים, הוא רך ונעים למגע עם מראה טבעי וייחודי, שקיבל בעולם את הכינוי ״העור הטבעי״, בשל היותו דומה מהרבה בחינות לעור חיה; אך הוא טבעוני וירוק.

חומר נוסף שאיתו אנו עובדים הוא השעם המגומם – תערובת של שבבי שעם עם גומי ממוחזר (בעיקר מתעשיית הרכב – צמיגים). הגומי נותן לשעם יותר גמישות וחוזק ויותר עמידות לחום, ומאפשר יצירת מוצרים עמידים וחזקים הרבה יותר מלוחות השעם הישנים. השילוב בין שעם לגומי, מייצר גם מראה מנומר ויפהפה.

אם מסתכלים על מגוון המוצרים שלנו, אפשר לראות איך השעם היום הוא כבר לא מראה הלוח הישן, אלא מביא משהו חדש ומפתיע. אנחנו תמיד נהנים לראות איך אנשים מגיבים למוצרים שלנו ונדהמים לגלות שהכל עשוי משעם. הרצון המיידי של לקוחות לגעת במוצרים, לחוש ולגלות שהכל עשוי משעם, מאשר לנו שהחומר מעניין, מפתיע ומושך, ובעינינו זו התחלה של אחד הטרנדים החזקים בעולם העיצוב בארץ

Yuval:

ואיך אתם מסבירים את זה? כי זה מפתיע? כי זה ירוק/טבעוני? כי זה נראה טוב? כל התשובות נכונות?

Danna:

קודם כל זה השימוש בשעם בצורה חדשה ולא מוכרת (לעומת השימושים הישנים של פקק ולוח). אחרי הרושם הראשוני המפתיע מגיעה ההתעניינות בתכונות של החומר: הוא לא רק נראה טוב אלא גם רך ונעים, עמיד וחזק, קל לניקוי וכדומה.

אין ספק שהמודעות הירוקה והטבעונית, שהיא בעצמה טרנד מאוד חזק היום בארץ, נותנת לשעם מקום של כבוד. לכן חשוב לנו להעלות את המודעות לשעם כחומר כה ירוק, דבר שהרבה אנשים עוד לא מודעים אליו. השעם, לעומת העץ שנכרת, הוא הקליפה החיצונית של עץ אלון השעם. הקילוף שלו, שנעשה בצורה ידנית, לא רק שאינו פוגע בעץ, אלא תורם לצמיחתו והתחדשותו

נרתיק מעטפה עם צריבת לייזר וצביעה ידנית

סלסת אחסון כפתור משעם וגומי ממוחזר

Yuval:

ואיך כל זה קשור לשם של העסק, ספפלה?‎

Danna:

האמת שלא קשור:)

כפי שאמרנו בהתחלה, העסק נולד כמה חודשים לאחר שביתנו נולדה. בכמה חודשים האלו היא הרבתה לעשות את הפרצוף הכי מקסים שיש, שסבא שלה כינה אותו spapla – כינוי בסלנג איטלקי ל״פרצוף עצוב״ (long face). כשהתחלנו לחשוב על שם לעסק שלנו, המילה הזו ישר עלתה והיה ברור לנו שזה השם.

Yuval:

נחמד! ומה הלאה? מה התכניות לעתיד?‎

Danna:

כרגע אנחנו מייצרים את מרבית המוצרים בסטודיו הביתי שלנו ומוכרים בעיקר דרך האינטרנט. השאיפה הגדולה היא להקים סטודיו ואולם תצוגה שיהיה יותר נגיש לקהל, שיוכל להגיע ולגעת. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם כמה חנויות, בעיקר בארץ ובארצות הברית, ועובדים על השתתפות בתערוכות, כשהמטרה העיקרית שלנו היא להפיץ את בשורת השעם ולהגביר את המודעות למותג שלנו

Yuval:

להפיץ את בשורת השעם… אהבתי‎. עוד משהו חשוב להגיד לפני שמסיימים?‎

Danna:

למען הפצת הבשורה (…) נשמח לציין שאפשר לרכוש את כל המוצרים באתר שלנו ומומלץ עוד יותר להגיע אלינו לסטודיו הביתי, להתרשמות, מישוש וכוס קפה :)‎