משרדי ilyon בעיצוב דקלה טל גורדון. צילומים: גלעד רדט

שם המשחק: מסדרון המוטיבציה וקיר השייכות של חברת ILYON


0

תגובות


נדנדות במקום כיסאות, ערסל כמקום לתפוס השראה, קלפי משחק מעץ שמלווים את המעבר לחלל של מחלקת היצירה: מעצבת הפנים דקלה טל גורדון הפכה את משרדיה של חברת ILYON - העוסקת בפיתוח אפליקציות משחקים למכשירים סלולריים - למרחב מחויך המשופע בהפתעות מקוריות

אחרי לא מעט שנים בעולם ההיי־טק כמנהלת פרויקטים בתחום הבינה המלאכותית, החליטה דקלה טל גורדון לממש את אהבתה לאסתטיקה וללמוד עיצוב פנים. למרות התפנית בקריירה שמורה לה פינה חמה לעולמה הקודם, וכמעצבת פנים היא מתמקדת בעיצוב משרדים וסביבות עבודה עם ערך מוסף של מי שמכירה היטב את ״הצד השני״; את שעות העבודה הארוכות, את קצב הפעילות הדינמי, ומעל לכל את החשיבות של סביבה פיזית מעוצבת כאמצעי מעצים.

כשהופקד בידיה פרויקט עיצובם של משרדי חברת ILYON, העוסקת בפיתוח אפליקציות משחקים למכשירים סלולריים, הוא התאים לה כמו כפפה ליד. ״חברות כמו גוגל ופייסבוק יצרו ז׳אנר חדש בסביבות עבודה של חברות היי־טק ותקשורת מקוונת״, היא אומרת. ״העובדים צעירים בדרך כלל, ומבלים את מרבית יומם במשרד, והעיצוב הוא כלי עבודה ליצור בעבורם סביבה נעימה לשהייה, שבד בבד שזורה במסרים מעודדים, מחזקת את תחושת השייכות לחברה, ואגב כך גם את התפוקה״.

לדבריה, בפרויקט של ILYON האתגר היה לצקת את המהות המשחקית אל תוך החלל; ליצור סוג של ״בית יצירה״ שהולם את החדשנות, ואת החתירה למתוח את גבולות היצירתית והדמיון שכרוכים בעולם התוכן של החברה. חלוקת החלל, המשתרע על 800 מ״ר, בוצעה בהתאם לצרכים שהוגדרו בפרוגרמה שקדמה לתכנון: מרחב פתוח בסגנון ״אופן־ספייס״ למחלקת היצירה (מתכנתים, אנימטורים ומעצבים גרפיים); שני חדרי ישיבות; שני חדרי מנהלים סגורים; ומרחב ״fun״ משותף הכולל אזורי אכילה, אתנחתה ועמדות עבודה לא רשמיות.

דקלה טל גורדון. צילום: גיל לוין

רוקמת החלומות

הקונספט הרעיוני שגיבשה דקלה נשען על נרטיב משחקי שנגזר מתחום העיסוק של החברה, ושולב עם ערכים רלוונטיים כהשראה, מוטיבציה ופריצת גבולות. בשפת העיצוב שטוותה הם עוטים פרשנויות יצירתיות, והתוצאה היא מארג משופע בקריצות שובבות: אלמנטים מקוריים שנהגו ייעודית, מוטיבים הומוריסטיים, שילוב של אוביקטים לא מצופים, גרפיקה ומשחקי מילים מתוחכמים. ״המטרה הייתה שכל אזור ברחבי המשרד וכל אלמנט שמשתלב בו יגלמו הקשר לממד השעשוע של משחק, וייצרו סביבה מחויכת שמעוררת השראה ומעודדת את העשייה״, היא אומרת על החלל שכל פינה בו אכן מזמנת הפתעה חיננית.

אזור ה־״fun״ מצדיק את כינויו, ונגלה כסוג של ״אטלייה״ תוסס שקיר צמחיה חיה מדגיש בו מקצב רענן ודינמי. לריצופו משמש בטון מוחלק, תקרתו חושפת את התשתיות שמותקנות בה, ושטחו נחלק לפינות נושאיות. כך לדוגמה, פינת רוקמת החלומות היא פינת השראה שרק משמע שמה כבר מניע את גלגלי הדמיון: ערסל שיכול להכיל ארבעה יושבים מעוגן לקונסטרוקציית עץ מוגבהת מעט ומהווה מקום לגלגל שיחה לא רשמית, לזרוק רעיונות, או סתם להשתרע בתוכו ולבהות לחלל. את הקיר השחור שמאחוריו מעטר אוביקט פיסולי גדול דמוי פקעת סבוכה שנמצא זרוק באשפה והושב לחיים כגוף תאורה, וחוט לבן שמשתלשל ממנו מחבר אותו למדבקה בקיר הסמוך שבה נראית נקבת עכביש. ״השילוב מהדהד את מלאכת הטוויה של קורי עכביש, שלענייננו כאן מתאימה לטוויית חלומות ורעיונות חדשים כחלק משמעותי ביותר בפעילות החברה״, מסבירה דקלה את הרציונל לקומפוזיציה המקורית.

 

״מועדון ארוחת הבוקר״, השם שהעניקה לפינת בר במרכז החלל, מנצל עמוד קונסטרוקטיבי שניצב כאילוץ בשטחו לשמש בסיס לדלפק אכילה שהותקן סביבו, ולשילוב דיספנסרים עם קורנפלקס לאורכו. ממעל משתלשלים גופי תאורה מפח מחורר מעוצבים כצינורות/גלילים שבמפגשם עם הדיספנסרים מייצרים משחקי גבהים, וקעריות הקורנפלקס מוטמעות בתוך ״חורים״ ייעודיים במשטח הדלפק.

אלמנט מקורי נוסף שמשתלב באזור ה־״fun״ הוא ״קיר השייכות״, שכנגזר משמו תכליתו לחזק תחושת שייכות והזדהות עם החברה. דמות של פינגווין גדול, שנשאב מאחד ממשחקי החברה ומזוהה עמה, מצויר עליו בגיר מחיק כשפני שטחו מורכבים מ־800 מגנטים הנושאים את שמות העובדים ומאפשרים החלפה/הוספה במידת הצורך. מתחת לדמותו החביבה של הפינגווין אפשר להתפרקד בנינוחות על מרבץ משופע כריות, ובסמוך לו מותקנים משטחי עבודה לא רשמיים, כשאת מקום הכיסאות תופסות נדנדות עץ תלויות על חבלים עבים.

כשמדובר באפליקציות כמות ההורדות הן כידוע מדד להצלחה. בתוך כך מוטיבציה ליצור איכות מוצר מנצחת שתביא עמה מספר רב של הורדות היא ערך עליון, ובשפת העיצוב של דקלה היא מקבלת נוכחות משמעותית במעבר אל אזור האופן־ספייס שמכונה ״מסדרון המוטיבציה״ או ״מסדרון ה־Downloads״. ממעבר פונקציונלי גרידא הוא הופך לאזור משחק מלווה בקלפי עץ עם מספרים המודדים את כמות ההורדות, ובסופו מופיעה על הקיר רשימת פרסים הכפופה לכמות שנספרה ושמתעדכנת בהתאם ליעדים שהציבה החברה.

קיר השייכות

מסדרון ה־Downloads

 

למה לא הופך ל־Why Note

 

בלובי של אזור האופן־ספייס מעודדת את היצירתיות והמוטיבציה פינת ישיבה/עבודה שעושה שימוש מתוחכם במשחק מילים ודו משמעות: שתי כורסאות נדנדה צהובות ממוקמות בחזית של נישה בחיפוי OSB שעליו נכתב Why Not עם תוספת של E בסוגריים, כשבסמוך משתפלים שני גלילי נייר. ה־״למה לא״ מזמין לפרוץ את גבולות החשיבה אל מחוץ לקופסה, ותוספת ה־E, שמשנה את משמעות המילה ללרשום, כבר מזמינה לשרבט מיידית את הרעיון או את הסקיצה שנולדו על הנייר הזמין.

ככלל, הסקיצות בדרך למוצר המוגמר לא נותרות כאן מיותמות, אלא הופכות לאחד מחומרי הגמר והדקורציה. יש מהן שממוסגרות כתמונות המעטרות את מסדרון המוטיבציה ומייצרות, לדברי דקלה, סוג של ״תערוכה ביתית״, ויש שנסרקו והוגדלו לכדי תמונות טפט. אלה מחפות את קירות האופן־ספייס, ואף פורצות מעלה לתקרה כייצוג לרעיון פריצת גבולות החשיבה, עם ליווי של כיתוב רלוונטי, Stretch Your Mind.

בדרך ליצירת סביבה יצרנית ומעצימה מסרים מעודדי יצירתיות לא פוסחים על אזור השירותים, שם משתלב על הקיר משחק מילים דו־משמעי, It's always flush with creativity here – עוד קריצה קטנה שמבטאת גם כאן, בשירותים, את ההלימה בין תכני העיסוק במשחקים לבין האופן שבו תורגמו לשפת עיצוב.