ירון לפיד, גברים בחליפות

תערוכות נובמבר 2017 - ינואר 2018 בבית האמנים ירושלים


0

תגובות


פורטפוליו Promotion: שלוש תערוכות חדשות יפתחו ביום שבת 18.11 בבית האמנים ירושלים: דיוקן חלקי / פרגמנטציה של זהות; הדסה וולמן / אינסומניה; מורן אסרף / עונג שבת. נעילה: 27.1.18

מיכל היימן

דיוקן חלקי: פרגמנטציה של זהות
אוצרת: סמדר שפי; אוצרת משנה: שלי ליבוביץ־קלאורה

התערוכה ״דיוקן חלקי״ בוחנת את המתח התמידי בין ההכרה בכך שזהויות הן תצרף של חלקים חופפים, מתנגשים, מתחברים ומתרחקים, לבין הכמיהה שלנו להאמין, כי אנו מכירים אחרים. בעבודותיהם של מיכל היימן, ארם גרשוני, ירון לפיד ואסף שחם מהדהדת הפרגמנטציה של הזהות כתופעה נרחבת שהיא, בעת ובעונה אחת, מקומית: התפרקות מערך הזהויות הישראלי, כפי שהכרנו אותו מאז קום המדינה, מחלחלת אל השדה האישי ומערערת הנחות יסוד מושרשות.

אף שמרבית הדיוקנאות המוצגים בתערוכה פגומים, חתוכים או מחוקים חלקית, עדיין נדמה, שהיינו מזהים את הדמויות. התערוכה מהווה חלל רעיוני, לא פחות מפיזי, להנכחת קו התפר שבין התפרקות הדיוקן לבין הניסיון – הספק מהוסס, ספק נואש – לאחוז במהות, בגרעין הפנימי של נוכחות. הביטוי ״דיוקן חלקי״ מתקשר למצבים מעורערים: לחשש מנוכחותם של אחרים או לחששו של הסובייקט להיות מזוהה. דוגמאות מובהקות לכך הן היחס לפניו של האל בדתות שונות או לפניהן של נשים, או ניסיונות של עצורים או של קורבנות עבירה להליט את פניהם כדי לשמור על אלמוניות.

בעבודותיהם הפרגמנטריות, הספקניות של לפיד, היימן ושחם מתקיים מכנה משותף, הנעוץ בהתבוננות ביקורתית במודרניזם מבעד לפריזמה חברתית־אנתרופולוגית־היסטורית. שורת רגישויות משותפות מקשרת בין עבודותיהם לבין הדיוקנאות של גרשוני, שבהם המבט מורכב גם מן המבוכה הנוצרת, כשאנו צופים באקראי ברגע פרטי של אדם אחר.

מפגשי גלריה: שלישי, 28.11.17 בשעה 19:00; שבת, 30.12.17, בשעה 12:00

הדסה וולמן , הומאז׳ לוסילי

הדסה וולמן, קריאה

הדסה וולמן / אינסומניה

אוצרת: אירנה גורדון

התערוכה של הדסה וולמן מתייחסת למצב הביניים בתודעתו של האדם הער בין שעות הלילה לבין זמן הסף הלא מוגדר של השחר, בין שינה ויקיצה. 
התערוכה מורכבת משלושה גופי עבודה נבדלים: קולאז׳ים, שזו להם חשיפה ראשונה; ציורי לילה, שנוצרו על בסיס הקולאז׳ים; וקבוצה חדשה של ציורים ״לבנים״. כל אלו פורשים את פרק הזמן – את הסדק, כפי שמכנה אותו האמנית – בין חשכה לאור, בין הנסתר לגלוי, בין הלא־תבוני לתבוני, בין הפראי לנשלט.

לצידם מוצג יומן רישומים מדיטטיבי, שיצרה האמנית במהלך שנתיים מדי לילה בטרם לכתה לישון.
 וולמן קשובה לאואזיס של שתיקת הלילה ודומיית השחר, מקום מפלט מן הרעש הלבן של היום, המאפשר התנתקות המחשבה והנפש לצד יצירתיות והשראה. היא מציעה את הרוח ואת הפואטיקה הטמונות בעצם תנועת המכחול ובמפגש הכתמים והמקצבים על גבי הבד – כמעניקות משמעות לעולם, ואת מצב התודעה החמקמקה – כבהירות גדולה.

מפגשי גלריה: שלישי, 12.12.17 בשעה 18:00; שבת, 6.1.18 בשעה 12:00

מורן אסרף

מורן אסרף

מורן אסרף / עונג שבת: תערוכה ראשונה בסדרת נדבך 21
אוצר: ליאב מזרחי

התערוכה של מורן אסרף עוסקת בתווך שבין העונג השבועי, המחזורי, הקדוש של יום השבת, לבין מפגש עם המציאות האלימה והכואבת, המכה בפנים. לצד הבישולים, הניקיונות והסידורים המקדימים, התפילות ומזמורי השבת, מתקיים מתח עצום, אלים במהותו וברעשיו הנלווים: נזיפות, שבירת כלים ואי־נחת כללי של העוסקות במלאכה.

התערוכה מושתתת על כיסוי והסתרה ועוסקת במראית עין. היא בוחנת את הפערים ואת התהומות בין מה שנתפש כאחדות לבין הניסיון לאסוף את השברים. התערוכה מורכבת מסדרת צילומים של אם האמנית, כשבחלל מפוזרים אוביקטים מטופלים, ההופכים את היום הקדוש הזה ליום טעון.

אסרף, החיה בגופה את הסתירה, מבקשת לשבור את המסורת, לחתור תחת המציאות הכואבת ולהתענג על מציאות חדשה, אולי טובה יותר.

מפגש גלריה: שלישי, 2.1.18 בשעה 18:00