צבי גולדשטיין ויפעת בצלאל במוזיאון תל אביב


0

תגובות


פורטפוליו News: התערוכה ״1978״ של צבי גולדשטיין, זוכה פרס רפפורט 2016 לאמן בכיר, והתערוכה ״תהִלה״ של יפעת בצלאל, זוכת פרס רפפורט לאמן צעיר, ייפתחו ב־17.11 במוזיאון תל אביב

צבי גולדשטיין, צילום: Ulac Demirag

במוזיאון תל אביב תיפתח ביום חמישי 17.11 תערוכת היחיד של צבי גולדשטיין, זוכה פרס רפפורט לאמן ישראלי בכיר לשנת 2016. בתערוכה ״1978״ גולדשטיין מציג עבודות שנוצרו בין השנים 1978 ל־1986, לאחר שחזר משהות ממושכת באירופה והתיישב בירושלים. המתודולוגיה שהובילה ליצירתן של עבודות מוקדמות אלו הייתה לתשתית הרעיונית לכלל יצירתו של האמן. גוף העבודות הייחודי מוצג לראשונה בתערוכה, על פי תוכנית שראה גולדשטיין בעיני רוחו כבר לפני כארבעה עשורים. בחלל ניצבים שני ״תאים״ – מבנים אטומים שבהם חלונות הצצה עגולים, ומבעדם צופים המבקרים בעבודות מהסדרה ״Serial Constructions״ ומולן הסדרה ״Anomalies״. תוכנם של  ה״תאים״  הוא הסיפור האמנותי של האמן.

שנת 1978 מסמנת נקודת מפנה, בה בחר גולדשטיין לבחון את האפשרות לייצר אמנות ״אחרת״, לא ״מערבית״ אך גם לא פולקלוריסטית או אקזוטית, תוך הזזת העיסוק האמנותי שלו לעבר המזרח התיכון, ירושלים ולפריפריות אחרות במובן הרחב. משם הצטברו ארבעה עשורים של מחקר, מסעות ויצירה מחוץ לטריטוריה ההיסטורית של אמנות המערב.

התערוכה הנוכחית (אוצרת אחראית: ענת דנון סיון) מאתגרת את ההיסטוריה הפנימית של יצירות מוקדמות אלה אל מול הפרשנות המוזיאלית והאוצרותית העכשווית. שני ה״תאים״ בתערוכה שנוצרו עבור ההווה והעתיד מתפקדים כקפסולות של זיכרון. במבט דרך חלונות ההצצה, נראות העבודות כאילו הן מגיחות מן העבר או נעלמות אל עבר העתיד.

יפעת בצלאל, מתוך עבודת הווידאו תהילה

במקביל תיפתח התערוכה ״תהִלה״ של יפעת בצלאל, זוכת פרס רפפורט לאמן צעיר לשנת 2016. ביסוד יצירתה של בצלאל עומדים הכמיהה לממדים רוחניים והיחסים המורכבים בין בדיון וממשות. בתערוכה הנוכחית, שאצרה דלית מתתיהו, היא יוצרת סביבה המשלבת רישומים בגרפיט על הרצפה, מיצב והקרנות ווידאו.

במרכז התערוכה ניצבת דמותה של תהִלה, גיבורת סיפורו הידוע של ש״י עגנון. הדמות הצדקת קושרת קווים סמויים וגלויים בין קריאה פרשנית ביצירה הספרותית לבין מרכיבי ההצבה בחלל. נובלה זו של עגנון, עוסקת ב״ייעוד משמיים״ ויש שקוראים בה רמיזות לדיון התלמודי בשידוך כפוי, בהפרה של הבטחת הנישואין ובגלגוליהם הגורליים של עוונות אלה, בחיי הנפשות הפועלות ובחיי צאצאיהן.

אביה של תהִלה ביטל את אירוסיה המובטחים לשרגא והשיאה לאחר. כשהיא באה בימים ועברה את גיל מאה, אחרי ששני בניה מתו מחליטה תהִלה לכתוב איגרת מחילה לשרגא, שאותה תיקח עמה לקברה. המיצב של בצלאל עוסק במעשה של אמנות בצל האמונה. התעמקותה בצלאל בחורבן הבית, ההמרה של הגשמי ברוחני, מהדהדת בחלל התערוכה.

בצלאל (42), היא בוגרת בצלאל וכיום לומדת פילוסופיה יהודית באוניברסיטת תל אביב.