סיכום 2017: פורטפוליו מסכם שנה בעולם העיצוב הישראלי


0

תגובות


אוצרות עיצוב בשנקר, תגובות לאסונות טבע במוזיאון תל אביב, דן ריזינגר במוזיאון ישראל, שבוע העיצוב בירושלים, פסטיבל OFFF מגיע לתל אביב, תואר שני בתקשורת חזותית בבצלאל, ניב תשבי בשבוע האיור, מיה דבש במוזיאון העיצוב חולון, ומעצבים מתבקשים לעצב בחינם את סמל חגיגות ה־70 של ישראל > פורטפוליו מסכם שנה בעולם העיצוב הישראלי

גלית גאון בהקמות של שבוע העיצוב ירושלים 2017

פברואר > התכנית הבין־לאומית לאוצרות נפתחת בשנקר

מוקדם לומר כיצד פתיחת התכנית ללימודי אוצרות בעיצוב של המחלקה ללימודי חוץ ולימודי המשך בשנקר תשפיע על סצינת העיצוב המקומית. מטרת התכנית – שבראשה עומדת גלית גאון – להצמיח את הדור הבא של האוצרים, החוקרים ואנשי ההפקה בתחומי העיצוב, לסמן את המקום הייחודי של אוצרות עיצוב בתוך עולם האוצרות, ולהקנות לבוגרי התכנית כלים מעשיים, שאינם נלמדים בהכרח בתכניות אחרות ללימודי אוצרות בארץ. את הניצנים הראשונים להשתלבות בעשייה המקומית אפשר למצוא בנוכחות משמעותית של סטודנטיות מהמחזור הראשון של התכנית בשבוע האיור של תל אביב, שהתקיים בחודש שעבר, במקביל לפתיחת המחזור השני בשנת הלימודים הנוכחית.

2018 > במהלך השנה תמשיך התכנית את פיתוח רעיון ״המוזיאון ככיתת לימוד״ בשיתוף מוזיאון ארץ ישראל, תשיק את שיתוף הפעולה באוצרות עם בית הנסן בירושלים ותמשיך להשתתף באוצרות תערוכות וארועים בשבוע העיצוב ירושלים ובשבוע האיור בתל אביב. המעצבת הילה שאלתיאלי – חברת סגל במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר – תצא בחודש ספטמבר לממש את מה שהתחיל כפרויקט גמר בתכנית וימשיך כביתן ישראל בביאנלה לעיצוב בלונדון.

Better Shelter מתוך ״3.5 מטרים רבועים: תגובה בונה לאסונות טבע״

מרץ > 3.5 מטרים רבועים במוזיאון תל אביב

התערוכה 3.5 מטרים רבועים: תגובה בונה לאסונות טבע הייתה אחת מהתערוכות יוצאות הדופן והראויות לשבח שהוצגו מוזיאון תל אביב, כמו גם בנוף תערוכות העיצוב בארץ. אוצרת התערוכה, מאיה ויניצקי, הציגה מחקר מקיף ומעמיק על נושא חברתי רלוונטי וחשוב, והצליחה להעביר (ככל האפשר) את השיח על הנושא מדיבור פנים עיצובי לפנייה בגובה העיניים גם לקהל הרחב.

2018 > ב־12.1 תיפתח התערוכה ״מוזיקה אסורה: תקליטי רנטגן בברית-המועצות, 1960-1940״ (אוצרות: מאירה יגיד-חיימוביץ׳, מאיה ויניצקי), שתציג את ההיסטוריה של תקליטי הרנטגן, יצרני מוזיקה מחתרתית שהקליטו והדפיסו עותקים בלתי חוקיים של תקליטי מוזיקה אסורה על שקפי רנטגן משומשים, תוך סיכון חירותם. בחודש אפריל תיפתח בביתן הלנה רובינשטיין התערוכה ״אריה שרון: אדריכל המדינה״ (אוצר: ערן נוימן), תערוכה רטרוספקטיבית ראשונה לאדריכל אריה שרון שנחשב לאחד מאבות האדריכלות הישראלית.

דן ריזינגר, כרזה ליום העצמאות, 1974

יוני > דן ריזינגר במוזיאון ישראל

שנתיים לאחר התכנון המקורי, נפתחה במוזיאון ישראל התערוכה סימני דרך: 60 שנות עיצוב של דן ריזינגר, שהציגה את החותם שהטביע חתן פרס ישראל לעיצוב, דן ריזינגר, על התרבות החזותית בישראל. על אף המשימה הכמעט בלתי אפשרית לקחת את כל העבודות של ריזינגר ולעשות מהן תערוכה אחת, אוצר התערוכה – דן הנדל – שזר בצורה מאופקת וחכמה בין עבודתו העיצובית של ריזינגר לבין המעבר של מדינת ישראל מהזירה הציבורית והכלכלה הסוציאליסטית לשוק הפרטי ואורח החיים הקפיטליסטי.

2018 > בסוף מרץ תיפתח תערוכה שתציג עבודות חדשות באוסף העיצוב של המוזיאון – של המעצבים הילה שמיע, איתי אהלי, יהונתן הופ, לקס פוט ופלוריאן שמיד – שמתייחסים לשאלת גבולות השליטה של המעצב בתהליך הייצור ולכוחו לפעול במצב של אי ודאות. בסוף 2018 מתוכננת להיפתח תערוכה מקיפה על הארכיטקטורה של צה״ל, שתדגיש את השפעתו של הצבא על עיצוב המרחב הישראלי ותקשור את העבר העשיר של תכנון ובניה במערכת הצבאית עם תהליכים עכשוויים ועתידיים שממשיכים להשפיע ולשנות את ישראל. בנוסף, במהלך 2018 תקלוט המחלקה לעיצוב ואדריכלות את אוסף המעצב הגרפי והטיפוגרף הפורה צבי נרקיס, ובכך תהפוך למקור מידע המוביל למחקר על האות העברית המודרנית.

רונן בבלי (סטודיו מג׳נטה) מתוך ״אי•זיקה״, שבוע העיצוב ירושלים. צילום: לי זכאי

יוני > שבוע העיצוב ירושלים

כ־150 מעצבים ומעצבות השתתפו בכ־40 תערוכות ופרויקטים במהדורה השישית והמורחבת של שבוע העיצוב ירושלים (מנהלת אמנותית: ענת ספרן; אוצר ראשי: טל ארז), שהתקיים בחודש יוני תחת הכותרת ״איים״. האירוע, פרויקט הדגל של הפעילות המקצועית של בית הנסן, השיק ארבע תכניות רב־שנתיות. בחלל התעשייתי של מרכזיית בזק שנסגרה הושקו תכנית הצוותים הבין־לאומית וזירות העיצוב בתערוכה המרכזית של שבוע העיצוב; בבית הנסן הושק בשיתוף מכון שנקר לתיעוד וחקר העיצוב בישראל והתכנית ללימודי אוצרות בשנקר פרויקט ״היסטוריה מקומית״, בתערוכה שעוסקת בפעילותו של המייסד והאוצר האגדי של מחלקת העיצוב והאדריכלות במוזיאון ישראל, איזיקה גאון.

2018 > שבוע העיצוב ירושלים 2018 שיתקיים בחודש יוני יעסוק השנה בנושאים של שימור ושמרנות. בעולם שבו העתיד נראה מחוץ לשליטתנו, הנטייה המתחזקת היא לפנות לעבר בחיפוש אחר עוגנים יציבים, ושבוע העיצוב יבחן את תפקידו של העיצוב כמהפכני ובו בעת כמקבע מוסכמות סביב שלושה צירים: ״הגן״, שבו יבחן הנושא הסביבתי; ״השוק״, שיעסוק בסוגיות של חברה; ו״הספריה״, שבה ידונו יחסי שימור ותרבות. בנוסף, בשבוע העיצוב יחשפו חללים חדשים במתחם בית הנסן ולמבקרים תתאפשר הצצה ראשונית לתהליך השימור הנעשה בהם.

ספטמבר >  פסטיבל OFFF מגיע לתל אביב

17 שנה לאחר שהוקם בבצלונה, נחת בתל אביב בפעם הראשונה פסטיבל העיצוב הבין־לאומי OFFF. מה שהתחיל כפנטזיה משותפת בפגישת עבודה של המעצבים לירי ארגוב וניצן רוזנברג בבית קפה – להביא את הפסטיבל לארץ – הסתיים בהפקה מוקפדת במוזיאון תל אביב ובאירוע שהפך לבית לקהילת המעצבים והיוצרים שפועלת בעיר. במשך יומיים זכו כ־600 מעצבים לצפות בהרצאות של כוחות מובילים בתחום התרבות הדיגיטלית, ביניהם נציגי חברת Ideo, בית הפוסט זוכה האמי The Mill, סטודיו Moving Brands וג׳וש היגינס, מוביל הקמפיין של אובמה וקריאיטיב דיירקטור בפייסבוק.

2018 > המהדורה השנייה של פסטיבל OFFF המקומי תתקיים בחודש ספטמבר במוזיאון תל אביב. מכירת הכרטיסים המוקדמת תחל באביב, ורוזנברג וארגוב מדווחים על מגעים מתקדמים להביא לישראל גם בשנה הבאה כמה מהיוצרים המעניינים והחדשניים בעולם העיצוב החזותי במתכונתו הרחבה.

אוקטובר > קול קורא למעצבים לעצב בחינם את סמל חגיגות ה־70 של ישראל

לקראת יום העצמאות ה־70 של מדינת ישראל פרסם משרד התרבות והספורט קול קורא למציאת הנושא הרשמי לחגיגות שנת ה־70 ויצא בתחרות פתוחה לעיצוב הלוגו הרשמי שילווה את החגיגות. בעקבות הפרסום של עודד בן יהודה ב־Xnet התעורר דיון ער בקהילת המעצבים הגרפיים על הבקשה/דרישה של משרד התרבות לעבוד בחינם, ללא מענה כספי וללא שמירה על זכויות היוצרים של המעצב. מעצבים רבים הגיבו בכעס, קראו לחרם על התחרות ועיצבו לוגואים פיקטיביים.

2018 > יום העצמאות ה־70 של ישראל יצויין ביום חמישי 19.4.2018. עדיין לא ברור מה עלה בגורל התחרות, מה יהיה הסמל הרשמי של חגיגות ה־70 ומי יהיה המעצב שלו.

דוד טרטקובר. צילום: דניאל צ׳צ׳יק

אוקטובר > תואר שני חדש בבצלאל בתקשורת חזותית

גם במקרה של התכנית לתואר שני בתקשורת חזותית בבצלאל, מוקדם לומר כיצד פתיחתה תשפיע על סצינת העיצוב המקומית, אולם החשיבות שבקיומה ברור. התכנית – שבראשה עומד חתן פרס ישראל לעיצוב, דוד טרטקובר – מבקשת לעורר למידה והפנמה מעמיקה של צורות חשיבה חדשות ושל תגובות יצירתיות למרחב תקשורתי רווי ודינמי, ופיתוח כישורים ותובנות חדשים שדורשים יכולת ניתוח תהליכים ארוכי טווח והבנה של ההקשרים החברתיים, התרבותיים, הטכנולוגיים, הכלכליים והפוליטיים של מלאכת ומחקר העיצוב.

2018 > בחודש נובמבר עתיד להתקיים הכנס הבין־לאומי השנתי הראשון של בצלאל תחת הכותרת ״עיצוב, חברה וסביבה במצבי קיצון״. הכנס יפגיש מעצבים, אמנים, אדריכלים, מעצבי מדיניות, נציגי ארגונים בין־לאומיים ומקבלי החלטות בדרג המקומי, הלאומי והעל־לאומי, ליומיים של הרצאות, סדנאות וסיורים. יומו הראשון של הכנס יוקדש למושבים אקדמיים, ואילו היום השני יוקדש לסיורים וסדנאות מחקר ויינעל בפתיחת תערוכה.

סנוז, ניב תשבי (צילום: מ״ל)

נובמבר > סנוּז של ניב תשבי בשבוע האיור של תל אביב

שלוש שנים לאחר שהציג תערוכת יחיד זוגית עם טל גרנות בשבוע האיור הראשון, ניב תשבי חזר לשבוע האיור עם אחד הכוכבים הבלתי מעורערים של השנה: סנוז, דמות האלטר־אגו של תשבי, יצור קומיקסי באופיו, אנטי גיבור ורדרד, שראשו התנפח למימדים עצומים ואיבריו פזורים ושרועים לאורכו ולרוחבו, ואף מלוא גובהו של ההאנגר החשוף בנמל יפו. המהלך של תשבי המשיך לאתגר את המושגים המקובלים בתחום האיור, הן בשימוש בחומרים פלסטיים ובמעבר לתלת־ממד והן בהקף וגודל יוצאי דופן.

2018 > שבוע האיור החמישי של תל אביב יתקיים בתאריכים 15-24.11. הקול הקורא למשתתפים יתפרסם בקרוב וגם הפעם הוא יתמקד בתערוכות, פעילויות ועבודות חדשות שיוכנו במיוחד לשבוע האיור. במקביל מתוכננת פעם נוספת נציגות של שבוע האיור בפסטיבל Mocca של אגודת המאיירים של ניו יורק, שיתקיים בחודש אפריל במנהטן.

מיה דבש. צילום: שי בן אפריים

דצמבר > מיה דבש מתמנה לאוצרת הראשית הקבועה של מוזיאון העיצוב חולון

לאחר שנה וחצי שבה מילאה את התפקיד כממלאת מקום, מיה דבש מונתה לאוצרת הראשית הקבועה של מוזיאון העיצוב חולון. ״התקופה האחרונה הייתה ללא ספק אינטנסיבית ומאתגרת ותרמה רבות לאופן שבו אני תופסת היום את תפקידו של המוזיאון במרחב הציבורי והפוליטי שבו אנו חיים״, אמרה דבש בתגובה למינוי. ״יחד עם הצוות המקצועי והמסור של המוזיאון והמדיטק נמשיך להציג תערוכות שימקמו את עולם העיצוב בהקשר תרבותי רחב ככל האפשר ויעמיקו תוך כדי כך את השיח סביבו״.

2018 > לאחר שתינעל התערוכה ז׳ה טם, רונית אלקבץ שקוצרת שבחים ואף הוזכרה ברשימת תערוכות החובה של 2018 שפרסם מגזין Vanity Fair, התערוכה הבאה שתיפתח במוזיאון היא רטרוספקטיבה שתאצור דבש לסטפן סגמייסטר וג׳סיקה וולש — אחד ממשרדי העיצוב הגרפי והמיתוג המובילים בעולם. לאחר מכן תאצור מריה כריסטינה דידרו (שאצרה בשנה שעברה במוזיאון את התערוכה של סטודיו ננדו) את התערוכה Conversation Piece, שתציג זוגות מעצבים מהארץ ומהעולם היוצרים יחד בעבודה משותפת.